Dit is de nieuwe Range Rover Velar

Dit is de nieuwe Range Rover Velar

Range Rover Velar

Na de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport is er nu de Range Rover Velar. De nieuwste telg in de Range Rover-familie vult zowel qua formaat als qua prijs het gat dat tussen de twee eerdere modellen bestond.

De naam Velar is afgeleid van het Latijnse woord “Velare”, wat “sluieren” of “bedekken” betekent. Aan het eind van de jaren ’60 gebruikte Land Rover dezelfde naam voor prototypes van de latere Range Rover, om een zekere geheimzinnigheid te creëren. Bij de huidige Range Rover Velar is er geen sprake meer van mysterie; de auto is op 1 maart al officieel gepresenteerd en kon later die maand, tijdens de Autosalon van Genève, live aanschouwd worden. Toch willen we nog even aandacht besteden aan deze gestroomlijnde krachtpatser.

Uitvoeringen en prijzen

Besluit je een Range Rover Velar aan te schaffen, dan heb je de keuze uit zes motorvarianten. In de benzinesectie gaat het om motoren van 250, 300 of 380 pk, en dieselrijders kunnen kiezen uit 180, 240 en 300 pk. Qua uitrusting zijn er vier categorieën: de Standard, de S, de SE en de HSE, waarbij de HSE de meest luxe uitvoering is. Deze laatste is bijvoorbeeld voorzien van een elektrisch in hoogte en lengte verstelbare stuurkolom en van 20-voudig verstelbare voorstoelen, die gekoeld en verwarmd kunnen worden en over een memory- en massagefunctie beschikken.

Aan al die luxe hangt natuurlijk wel een prijskaartje; de vanaf-prijs van de Velar HSE is €94.500. De prijzen van de Standard-uitvoering beginnen bij €73.800. Overigens is er ook tijdelijk een limited edition van de Velar verkrijgbaar: de Velar First Edition. Bij deze versie, die €133.700 kost, gaat het volgens de website van Landrover om “een afspiegeling van autodesign door de jaren heen”.

Interieur en design

Niet alleen qua grootte en qua prijs, maar ook qua design onderscheidt de Range Rover Velar zich van de Sport en de Evoque. De Velar maakt een opvallend gestroomlijnde indruk. Dat heeft met de vorm van de auto in zijn geheel te maken, maar ook met de details. Zo is de Velar voorzien van geknepen koplampen en zijn de portiergrepen volledig vlak.

Bij het ontwerpen van het interieur is er eveneens gestreefd naar een “clean” design. Het gevolg is onder meer dat het aantal knoppen in de auto teruggebracht is tot een minimum; het grootste deel van de functies wordt bediend via twee 10 inch-touchscreens, waarvan zich één op het dashboard en één op het middenconsole bevindt, en de bijbehorende, contextafhankelijk werkende draaiknoppen. Een interessant voorbeeld van een functie die op deze manier bediend kan worden, is de optionele Advanced Tow Assist. Hiermee kun je instellen in welke richting je aanhanger dient te gaan bij het achteruitrijden, waarna de besturing van de auto ervoor zorgt dat de aanhanger daadwerkelijk in deze richting wordt gestuurd; ideaal voor iedereen die zijn Velar laat uitrusten met een trekhaak of er later zelf een gaat aanschaffen via een aanbieder als Rameder.

Opvallend is ook dat Land Rover bij de Velar een duurzamer alternatief biedt voor leren bekleding. Het gaat hierbij om een speciale textielsoort die samen met de bekende Deense textielproducent Kvadrat ontwikkeld is.

Range Rover Velar

Range Rover Velar

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.