Dit is de nieuwe Porsche 911!

Dit is de nieuwe Porsche 911!

Daar is ‘ie dan: de nieuwe Porsche 911. Op het eerste gezicht lijkt hij redelijk op zijn voorganger, maar er zijn wel degelijk verschillen tussen de 991 en 992. Voornamelijk het interieur en de achterkant hebben een verandering ondergaan.

Een heel ander design hadden we dan ook niet verwacht, aangezien de 911 een iconische vorm heeft. Maar vooral wanneer je rond de auto loopt zie je dat er toch echt wel wat dingen veranderd zijn ten opzichte van de voorganger. Zo heeft Porsche de wielkasten aan de voorkant verbreed met 45 millimeter. Ook zijn de luchtinlaten een stuk groter geworden. De grootste veranderingen aan het exterieur zijn aan de achterzijde te vinden. In plaats van de klassieke achterlichten heeft Porsche ervoor gekozen om gebruik te maken van een enkele doorlopende lichtbalk. Het derde remlicht is verticaal geplaatst. De uitlaten zijn ook flink aanwezig, in de achterbumper zijn twee enorme pijpen verwerkt.

In het interieur van de nieuwe Porsche zijn ook een aantal dingen veranderd. Het 10.9 inch grote display in het midden van het dashboard trekt al snel de aandacht, maar ook de verzonken clusters zorgen ervoor dat het interieur een stuk strakker oogt. Op de middenconsole is niet meer een schuivende pook te vinden, deze heeft plaatsgemaakt voor een subtielere, kleine pook.

En dan nu het nieuws waar we stiekem het meest op zaten te wachten: prestaties. Zoals het hoort levert deze nieuwe generatie betere prestaties. In eerste instantie komen er twee varianten: de Carrera S en Carrera 4S. Beide worden aangedreven door een 450 pk sterke zescilinder boxer. Samen met de supersnelle PDK-automaat sprinten de auto’s in 3.7 en 3.6 seconden van 0 naar 100, dit is 0.4 seconden sneller dan de vorige generatie. Wanneer je kiest voor het Sport Chrono pakket, kun je de 100 kilometer per uur 0.2 seconden sneller behalen. De topsnelheid ligt op 308 kilometer per uur voor de Carrera S, en 306 kilometer per uur voor de Carrera 4S.

De Nederlandse prijzen voor beide varianten zijn ook al bekend gemaakt: voor een nieuwe Carrera S mag je minstens 156.700 euro neerleggen. Wil je een 4S? Dan gaat dat 165.100 euro kosten. In het voorjaar van 2019 worden de eerste exemplaren geleverd. Voor de dromers onder ons, er valt al te spelen met een configurator voor de nieuwe 911. Deze is hier te vinden.

Joran Bosman

Mijn naam is Joran Bosman, ik ben een 22-jarige autofanaat die graag de allerleukste en meest bijzondere autonieuwtjes voor jullie opzoekt. Tevens studeer ik Creative Business aan de Hogeschool Utrecht. Vragen? Mail naar onderstaand adres.