Dit is de nieuwe Ferrari 296 GTB met 830pk!!

Dit is de nieuwe Ferrari 296 GTB met 830pk!!

Iedereen gaat tegenwoordig met de tijd mee, zo ook Ferrari. Maar dat een hybride auto niet saai hoeft te zijn maakt het merk goed duidelijk..!

Na een lange onderbreking is de zescilinder Ferrari terug, verrassend genoegen is het geen Dino. In plaats daarvan dankt de nieuwe sportwagen uit Maranello zijn naam aan de cilinderinhoud (2,9 liter) en het aantal cilinders (zes), plus het GTB achtervoegsel dat Gran Turismo Berlinetta vertegenwoordigt. Het is eigenlijk een 3,0-liter motor (2992 cc) en is geïnstalleerd in de allereerste Ferrari voor op de weg die het legendarische steigerende paard vervoert sinds zijn spirituele voorganger die Dino badges had.

Een nieuwe Ferrari met twee cilinders minder dan de F8 Tributo klinkt misschien als een downgrade, maar dat is nauwelijks het geval als je rekening houdt met het plug-in hybride systeem. Maar laten we het eerst hebben over de verbrandingsmotor, een geheel nieuwe ontwikkeling die niets te maken heeft met Maserati’s MC20. Het is de eerste motor van het bedrijf waarbij de turboladers in de V zijn geïnstalleerd om een betere verpakking te bieden, terwijl het gewicht wordt verminderd en het zwaartepunt wordt verlaagd.

De benzinemotor alleen al levert 654 pk en met behulp van de elektromotor levert de nieuwe 296 GTB een totaal vermogen van 830pk en een koppel van 740 Nm. Hij leent de nieuwste verbrandingskamerontwikkeling van zijn grotere broer, de SF90 Stradale.

De elektrisch ondersteunde stoot van 164 pk maakt een sprint van 0 tot 100 km/u in 2,9 seconden mogelijk, net als de F8. De sprint naar 200 km/u duurt 7,3 seconden of een halve seconde sneller dan de Tributo. Op zijn top zal de 296 330 km/h halen.

Inmiddels vraag je je waarschijnlijk af hoeveel de auto weegt na het toevoegen van de PHEV-setup. Hij heeft een droog gewicht van 1.470 kilogram op voorwaarde dat het is uitgerust met het optionele Assetto Fiorano pakket. Wat meer carbon fiber van binnen en van buiten bevat, samen met een Lexan achterruit, plus Michelin Sport Cup 2 R-banden en een speciale kleurstelling die dient als een knipoog naar de 250 Le Mans.

De 296 GTB is een teken van wat komen gaat, want de Purosangue, Ferrari’s SUV, die in 2022 debuteert, zal naar verwachting een variant van dezelfde V6 bieden, met waarschijnlijk ook elektrische ondersteuning.

Thomas Heule