Dit is de MINI JCW GP3 van Manhart Performance!

Bijna 20 jaar zijn verstreken sinds MINI met groot succes nieuw leven werd ingeblazen. De kleine auto is behoorlijk populair en staat bekend om zijn wegligging die te vergelijken is met een kart. De kroon op het werk is de gelimiteerde John Cooper Works GP, die onlangs werd gelanceerd als de derde generatie.
Natuurlijk wekte deze topversie al snel de interesse van Manhart Performance en hun Nederlandse partner MINIspeed.eu, geleid door Beek Auto Racing. Het resultaat is de Manhart GP3 F350 – die net als het basismodel in een strikt beperkte oplage wordt geproduceerd. In plaats van het toch al genereuze vermogen van 306 pk dat via de vooras naar de weg wordt overgebracht, levert de 2,0-liter viercilinder voortaan een indrukwekkende 350 pk, terwijl het maximale koppel 530 Nm bedraagt Deze vermogensstijging is gerealiseerd dankzij een ECU-remapping door de Nederlandse MINI-specialisten van Beek Auto Racing uit Den Haag en de installatie van een Airtec intercooler en een carbon fiber intake. Het aanbod omvat ook een vervangende pijp voor het inmiddels welbekende partikelfilter en een catback-uitlaatsysteem van Remus. Dankzij een klepregeling zorgt deze laatste voor een nog robuuster autosportgeluid dan het standaardsysteem.
Aangezien de JCW GP3 af fabriek een overtuigend chassis heeft, heeft Manhart zich tot dusver beperkt tot het installeren van verlagingsveren, die de auto aan de voorkant met 20 millimeter verlagen en aan de achterkant met 15 millimeter.