Dit is de gefacelifte 2021 Volkswagen Polo!

Dit is de gefacelifte 2021 Volkswagen Polo!

Hij doet ons verdacht veel aan zijn grotere broer denken en deelt dan ook veel technieken met de huidige Volkswagen Line Up.

Volkswagen zou vandaag een livestream hebben gewijd aan de Polo van 2021, maar de hoge piefen uit Wolfsburg zijn van gedachten veranderd en de bijgewerkte supermini is nu officieel uit. Voor slechts een tussentijdse opfrisbeurt zijn de veranderingen behoorlijk en beginnen ze aan de voorkant, waar de subcompacte hatchback een LED-lichtbalk krijgt, en dus een afspiegeling is van andere VW-producten zoals de Tiguan facelift.

Over lichten gesproken, de koplampen zelf zijn bijgewerkt voor een modernere uitstraling en worden standaard geleverd met LED’s. Stap over naar de hogere uitrustingsniveaus en VW biedt optioneel voor het eerst een meer geavanceerde matrix LED-opstelling. Aan de achterkant zijn meer voor de hand liggende veranderingen opgetreden, waar de Polo bredere LED-achterlichten gebruikt die op een Golfachtige manier op de body liggen, waardoor de Polo een meer volwassen uiterlijk krijgt.

Zoals te zien op grotere VW-modellen, evenals Skoda’s en SEAT’s, staat de naam van de auto nu trots in het midden van de achterklep. Het R-Line-model krijgt helaas quad-uitlaatsierstukken die we eerlijk gezegd zouden kunnen missen, maar dat lijkt tegenwoordig de trend te zijn. De sportief ogende Polo R Line rijdt standaard op 16 inch lichtmetalen velgen, de mindere modellen zullen het moeten doen met een 15 inch set.

Bij het betreden van de auto heeft VW zijn infotainmentsystemen geüpgraded en het grootste beschikbare touchscreen meet nu 9,2 inch. Een andere opmerkelijke verandering de klimaatcontroles voor de liefhebber, geleend van de gefacelifte Tiguan en Arteon. Met de gefacelifte versie wordt de Polo nu standaard geleverd met een volledig digitaal bestuurdersdisplay, waardoor analoge wijzerplaten officieel tot het verleden behoren. Het meet twintig centimeter op de mindere versies en groeit tot 25 centimeter, afhankelijk van de line die je kiest.

De lijst met motoren omvat de gebruikelijke verdachten, die van start gaan met een atmosferische 1,0-liter die een nietige 80 pk en 93 Newtonmeter koppel levert via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Hij wordt vergezeld door een 1.0 TSI die wordt aangeboden met 95 pk of 110 pk, verkrijgbaar met een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling als optie voor de eerste en standaard voor de laatste.

Zoals verwacht is er geen TDI beschikbaar, maar prijsbewuste kopers kunnen kiezen voor een 1.0 TGI-aandrijflijn met 90 pk en 160 Nm. De auto werkt op gecomprimeerd aardgas (CNG) en streeft naar een dieselachtige efficiëntie terwijl de uitstoot aanzienlijk wordt verminderd.

Thomas Heule