Nieuws

Dit is de Audi TT RS 40 Years of Quattro!

De naam zegt het al: het speciale model vier de 40-jarige verjaardag van Audi Quattro.

Het was op de Autosalon van Genève in 1980 waar Audi de Audi Quattro onthulde, een auto die een rallylegende zou worden en de basis voor Audi’s performance auto’s van vandaag de dag. Vier decennia verder kijken we naar de TT RS die is uitgedost als een speciale editie met de toepasselijke naam “40 Years of Quattro”. Exclusief verkrijgbaar als coupé en alleen in Duitsland, zal de retrolicious sportwagen worden beperkt tot 40 exemplaar, één voor elk jaar dat is verstreken sinds de introductie van de Ur-Quattro.

De TT RS 40 Years of Quattro is afgewerkt in Alpine White en heeft speciale emblemen die zijn geïnspireerd op die van de Audi Sport Quattro S1 die zegevierde op de Pikes Peak in 1987 met Walter Röhrl achter het stuur. Voor een nog grotere visuele impact worden de emblemen op de motorkap, het dak en de achterspatborden aangevuld met glanzend zwarte onderdelen en een ventilatieopening op de motorkap.

De TT RS kan puur als tweezitter worden gebruikt door te kiezen voor de optionele carbon fiber beugel, uiteraard ter vervanging van de achterbank. Het verbetert niet alleen de torsiestijfheid, maar het verlaagt het gewicht met ongeveer 16 kilogram. Een andere indicatie dat dit geen doorsnee Audi is, is de individueel genummerde badge op de versnellingspook.

Onder de motorkap vinden nog dezelfde vijfcilinder die 400 pk en 480 Nm koppel produceert. De bekroonde 2.5 TFSI realiseert een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,7 seconden en een topsnelheid van 280 km/h.

De Audi TT RS 40 Years of Quattro is zonder twijfel een enorm begeerlijke auto, maar er is slechts één probleem: hij is verdomd duur. Terwijl een basis TT RS Coupe in Duitsland begint bij ongeveer €66.500,-, kost deze maar liefst €114.040,-. Ter vergelijking; in Duitsland heb je een Audi RS6 vanaf €116.000,-.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.