[Update] Dit is dan echt de állerlaatste LaFerrari, waarschijnlijk

[Update] Dit is dan echt de állerlaatste LaFerrari, waarschijnlijk

Laatste LaFerrari Aperta

De opbrengst verdwijnt niet in de zakken van Fiat en Chrysler, maar wordt gedoneerd aan een goed doel.

Jawel, je raadt het al: ook deze auto wordt binnenkort geveild, en nota bene door niemand minder dan veilinghuis RM Sotheby’s. Dit zal gebeuren op 9 september, waar ze de 70ste verjaardag van Ferrari zullen vieren. Als klein extraatje, nemen ze nog een hele rits andere Ferrari’s mee, maar dat terzijde.

Dat de Italianen besloten nog een LaFerrari te bouwen is best opvallend, omdat er oorspronkelijk “maar” 499 op de planning stonden. Hiervan bestond het meerendeel uit de standaard coupé, en waren er precies 209 Aperta’s, ofwel cabrio’s. Tenminste, tot vandaag dan, zo blijkt. Het is overigens niet de eerste keer dat ze met de planning knoeien, want afgelopen december nog, werd uit het niets de vijfhonderdste LaFerrari geveild, zodat ze de opbrengsten aan de slachtoffers van een hevige aardbeving konden doneren. Dit bleek toevalligerwijs ook meteen de duurste auto uit de 21ste eeuw te worden: de wagen bracht ongeveer $7 miljoen op.

Om op te vallen draagt de allerlaatste LaFerrari een uniek kleurtje, die tijdens de viering van hun 70-jarige bestaan onthuld zal worden. Daarnaast is #210 uitgedost met logo’s om aan te tonen dat het om een jubileum model gaat. RM Sotheby’s rekent erop om zo tussen de €3 miljoen en €4 miljoen tot een akkoord te komen. De geschiedenis leert ons echter dat het soms behoorlijk uit de hand kan lopen, dus zou het ons niet verbazen als hij die eerder genoemde LaFerrari zou overtreffen.

Voor wie het ondertussen nog steeds niet weet: de LaFerrari Aperta is onderhuids nagenoeg identiek aan zijn gesloten broer. Dit betekent een gruwelijke combinatie van elektro- en ongeblazen motoren, die samen goed zijn voor 963 pk. De V12 neemt met 800 pk het grootste gedeelte voor zijn rekening. Het beestje heeft ongeveer 3 seconden nodig om naar de 100 km/u te sprinten, en houdt pas op met doorknallen bij 349 km/u.

*UPDATE*

De foto’s van de ware #210 zijn inmiddels bijgevoegd. Het jubileum model krijgt een vuurrode laklaag, en de opbrengst gaat naar stichting “Save the Children”.

Laatste LaFerrari Aperta

Laatste LaFerrari Aperta

Laatste LaFerrari Aperta

Last LaFerrari ever

Last LaFerrari ever

Last LaFerrari ever

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.