Dieselmotor – kans voor de toekomst of milieudoder?
Duitsland stond bekend als het echte dieselland, maar in de nieuwe auto’s daalt al maandenlang het marktaandeel van dieselmotoren. Het welbekende schandaal waarin gemanipuleerd is over gegevens, zoals stikstofoxiden, CO2-uitstoot en fijnstofvervuiling. Dit heeft ervoor gezorgd dat er vraagtekens kwamen en wellicht een mogelijk verbod. Dit is slecht voor het imago en zorgt voor onzekerheid bij klanten. Hoe werkt een dieselmotor überhaupt? Op wat is alle kritiek gebaseerd?
Voor het milieu speelt ook het gas geven en het remmen een rol. Hoe minder stroef dit verloopt of hoe minder onnodig gas gegeven wordt, helpt al voor mindere uitstoot van uitlaatgassen. Voor bij het remproces is het belangrijk dat deze onderdelen goed zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan remblokken of remschijven. Hoe beter dit allemaal werkt, des te beter het is voor het milieu.
De dieselmotor
Een dieselmotor ook wel luchtcomprimerende motor, is een zuigermotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. De lucht wordt tijdens de compressiecyclus samengeperst, waardoor de temperatuur zal toenemen. De compressie verwarmt het tot ongeveer 800°C, waardoor de brandstof geïnjecteerd wordt om te steken. Diesel maakt ook gebruik van gloeibougies, deze zorgt voor het extra verwarmen bij een koude start.
Een dieselmotor gebruikt ongeveer 40% van de energie in de brandstof, de rest gaat verloren aan warmte en licht. Het lijkt een laag rendement, maar is nog steeds hoger dan dat van een benzinemotor. De oorzaak is de hogere verbrandingstemperaturen.
Op wat is alle kritiek gebaseerd?
Tijdens het verbrandingsproces reageren de chemische elementen koolstof en waterstof met de zuurstof. Dit wordt gedeeltelijk omgezet in stikstofoxiden en deze gassen zijn schadelijk voor de gezondheid en vormen een groot kritiek op diesel. In 2017 werden nieuwe gegevens opgehaald waaruit bleek dat bij moderne dieselvoertuigen de EU-grenswaarden overschreden. Dit was een oorzaak waardoor er veel protest kwam.
Het dieselschandaal ontstond doordat Volkswagen miljoenen auto’s had gemanipuleerd, dit bleek later ook waar te zijn. Dit was erg slecht voor het imago van Volkswagen. In de Ecotest van de Duitse automobilistenbond slaagden weinig auto’s erin om schone uitlaatgassen te produceren. De fabrikanten buiten Duitsland waren alleen nog maar erger.
Technische oplossingen?
De brandstofinjectie is de afgelopen jaar verbeterd om de verbranding te optimaliseren. De hoge injectiedruk zorgt voor fijne verstuiving waardoor het brandstof-luchtmengsel minder schadelijk is. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals het terugbrengen van emissies door klepregelsystemen, variabele compressie en bijvoorbeeld waterinjecties. Toch gaat de grootste aandacht naar de injectietechnologie. Dit kan leiden tot een betere vermenging met lucht.
Toekomst diesel?
Door de ontdekte manipulaties zijn er zonder twijfel vragen gekomen over de toekomstige levensvatbaarheid van dieselmotoren. Hierdoor ligt het niet alleen meer aan de technische aspecten, maar hebben de politiek en de media hier ook invloed op. Tot nu toe hebben de meeste partijen de verder ontwikkeling van de dieselmotor ondersteund, maar hoelang dit ondersteund wordt is maar de vraag. Het kan zeker zijn dat in de toekomst alleen hybride en elektrische auto’s op de weg rijden.
Bron: Carpardoo.nl