Deze McLaren SLR 722 S is de ultieme Roadster!

Deze McLaren SLR 722 S is de ultieme Roadster!

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Perfect voor dit fantastische weer en óók nog eens te koop! Heb je het geld? Doen!

Kan je je de tijd herinneren dat McLaren alles nog op een rijtje had, en gebruik maakte van Mercedes motoren voor hun Formule 1 wagens? Ik in ieder geval wel. Naast hun genegenheid voor elkaar in de autosport, bleken ze het naast het circuit ook goed te kunnen vinden, want om hun relatie wat extra kracht bij te zetten, verwekten ze hun liefdeskind: de SLR McLaren.

Ondanks dat de SLR McLaren in de meest standaard uitvoering al een gigantisch sterk monster was, besloten ze om een nog pittiger, exclusiever model te fabriceren: de 722 Edition. Omdat de eerste SLR een eerbetoon was geweest aan de 300 SLR, die je misschien wel kent van dat dramatische ongeluk op Le Mans in 1955, was het niet meer dan logisch om voor het sportievere model verder te graven in de historie van het icoon uit de jaren ’50. In het proces stuitten ze op een bepaald exemplaar, waarmee een zekere Stirling Moss de Mille Miglia won. Het getal 722 verwijst naar hun vertrektijd: 07:22.

De SLR McLaren 722 Edition kreeg, ten opzichte van zijn zwakkere broertje, 24 pk en 40 Nm koppel extra. Deze riante toename resulteerde in een aantal mooi afgeronde cijfers voor de 722. Zo had de krachtbron maar liefst 650 pk en 820 Nm koppel in huis! Volgens McLaren-Mercedes had de SLR slechts 3,6 seconden nodig om 100 km/u te bereiken, maar verschillende autobladen wisten hier op een goeie dag nog een aantal tienden vanaf te snoepen. Als bijkomertje ligt de topsnelheid zo rond de 340 km/u, waardoor je het best een vlot karretje kunt noemen!

Om een groter publiek tevreden te stellen, bouwde de formatie ook nog 150 Roadsters, die op vrijwel ieder niveau hetzelfde waren als de dichte 722. Dit betekent dus, dat voorin dezelfde supercharged 5,4-liter V8 ligt en hij evenals de gesloten versie 10 mm lager ligt en de vering stugger werd afgesteld. Deze twee laatste aanpassingen moesten ervoor zorgen dat de wegligging verbeterd werd.

Er is wel één probleempje, want om dit specifieke wagentje te kunnen kopen moet je wel een stukje vliegen, helemaal naar Saudi Arabië om precies te zijn. Daar staat hij bij een dealer te wachten op zijn volgende eigenaar. Maak je overigens geen zorgen over gebruikssporen, want deze 722 S is in topconditie en heeft slechts 22.000 km gereden! Jammer is dan weer wel, dat zulke pluspunten voor de dealer ook niet onopgemerkt blijven, want het prijskaartje spreekt boekdelen: deze SLR McLaren 722 S Roadster kost maar liefst $745,000.

De prestatiecijfers, het waanzinnige uiterlijk en de bizarre vraagprijs bewijzen in ieder geval één ding: dit liefdeskind was, en is,  een ongekend succes. Het tragische aan romantiek is echter, dat het ons regelmatig confronteert met de gedachte dat aan al het moois een einde komt; de Mercedes-McLaren-stint was per definitie dus al ten dode opgeschreven. Beide partijen vervolgden hierop hun eigen weg. Mercedes nam AMG wat steviger in de arm, wat resulteerde in opvolgers als de SLS AMG en de AMG GT. Zo vol van brute kracht en emotie als bij de SLR McLaren, zagen we ze echter niet meer. Dat is verleden tijd.

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Mercedes McLaren 722 S Roadster

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.