Deze McLaren P1 GTR is je ergste (én beste) nachtmerrie!

Deze McLaren P1 GTR is je ergste (én beste) nachtmerrie!

McLaren P1 GTR Auction

De laatste der hypercars maakt zijn entree, dus is het tijd voor een feestje!

Het duurde even voordat ze bij RM Sotheby’s alles op een rijtje hadden, want na het aankondigen van “The Holy Trinity”, waaronder de in Weissach pakket uitgevoerde Porsche 918, moesten ze even bijkomen. Een week later, na het bijeenrapen van hun gedachten, was de tijd rijp om de laatstovergebleven hypercar van zijn doeken te ontdoen.

Het is geen geheim dat de auto’s die RM Sotheby’s veilt, veelal buitengewoon exclusief zijn, waardoor het je niet per se zal verbazen dat deze McLaren P1 GTR die trend niet doorbreekt. Zijn iets tammere broertje, de “standaard” P1, werd oorspronkelijk al in een vrij beperkte oplage van 375 stuks aangeboden, maar de straatschuwe GTR besloot er nog een schepje bovenop te doen. Anderhalf jaar na de introductie, en vrijwel directe uitverkoop, van de P1, onthulde McLaren in 2015 op de beurs van Genève hun circuit-killer. Die productie werd namelijk gelimiteerd tot slechts 58 stuks. De twist is echter, dat de P1 GTR in kwestie nog nét een beetje specialer dan dat is.

Die twist heeft alles te maken met het feit dat de P1 GTR op zichzelf dus niet straatlegaal is, maar enkel voor het circuit is bedoeld. Een aantal eigenwijze kopers wisten hun racebeest de openbare weg op te krijgen door Lanzante Motorsport in de arm te nemen, nadat McLaren hierover hun zegen had uitgesproken. Hoewel je je misschien afvraagt waarom McLaren hun dierbare hypercar bij een derde onder het mes laat gaan, heeft de reden alles te maken met hun onderlinge geschiedenis. Lanzante is namelijk een van de namen die onlosmakelijk aan het merk is verbonden, door in 1995 met een McLaren F1 de overwinning te pakken bij de 24 uur van Le Mans.

Hoewel Lanzante vooral bekendheid wist te vergaren door hun zegeviering op het Circuit de la Sarthe, richten ze zich tegenwoordig vooral op het ombouwen van de P1 GTR, voor de schappelijke meerprijs van £240.000. Toch is zeldzaamheid niet het enige waar potentiële kopers voor zullen vallen, want net als de LaFerrari die we eerder bespraken, heeft ook deze hypercar bizar weinig kilometers op de teller staan. Volgens het boekje heeft de vorige eigenaar zijn GTR meegenomen naar welgeteld één track day, op een circuit dat we volgend jaar weer terug gaan zien op de Formule 1 kalender: Paul Ricard. En ondanks het feit dat hij wel degelijk de openbare weg op mag, is hij daar amper voor gebruikt, gezien de teller is blijven steken bij 360 km. Maar ja, laten we eerlijk zijn: die 1.000 pk’s kan je op vers circuit asfalt veel beter kwijt dan op de Route de Soleil.

Nu we het er toch over hebben, kunnen we de prestatiecijfers net zo goed even vlug langsgaan. Zoals gezegd levert de twin-turbo V8 in combinatie met de elektromotor zo’n 1000 pk bij 7.500 toeren. Dankzij het koppel van 1.000 Nm, dat al bij 4.500 toeren wordt bereikt, zit de P1 GTR in 2,4 seconden aan de 100 km/u, waarna hij vervolgens gestaag doortrekt tot aan de 362 km/u. Het zijn bizarre cijfers, voor een bizarre auto. Wat hij mag gaan opbrengen durven we niet met zekerheid te zeggen, al zou een miljoentje of 3 mij persoonlijk niet verbazen.

McLaren P1 GTR Auction

McLaren P1 GTR Auction

McLaren P1 GTR Auction

McLaren P1 GTR Auction

McLaren P1 GTR Auction

McLaren P1 GTR Auction

McLaren P1 GTR Auction

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.