Nieuws

De toekomst van auto’s ligt in de software

Als je tegenwoordig een conventionele auto koopt, kun je er zeker van zijn dat er niets fundamenteels aan je auto zal veranderen voor, laten we zeggen, de komende zeven jaar, totdat je, statistisch gezien, een nieuwe koopt. In de niet al te verre toekomst moet je er echter op voorbereid zijn dat je goede oude voertuig elke drie maanden een revisie krijgt, zo voorspellen experts. Je krijgt dan namelijk waarschijnlijk permanente software-updates voor de functionele en veiligheidsfuncties van je auto, vergelijkbaar met die je vandaag al op je smartphone of laptop krijgt.

In het meest waarschijnlijke scenario verwachten experts dat de softwareontwikkelingskosten van autofabrikanten de komende 10 jaar zullen verdubbelen, waarbij de uitgaven voor autonoom rijdende oplossingen naar schatting het duurst zijn, goed voor ongeveer 45 procent. De auto van de toekomst zal bovendien op batterijen werken, gekoppeld zijn aan netwerken en slim zijn in termen van geautomatiseerd rijden, zo bleek uit de studie. En daaraan gekoppeld zijn digitaal entertainment aan boord en functies voor gedeelde mobiliteit die ook krachtige computertechnologie vereisen. Hierdoor zou je ook zomaar bij het beste live casino kunnen spelen in je auto in de toekomst. 

Elektronische apparaten en ingebouwde software zijn natuurlijk niets nieuws voor in ieder geval de modernste generatie auto’s. Maar toch, het zijn nogal patchwork-oplossingen, omdat ze onafhankelijk de motorprestaties en airconditioning bewaken of ervoor zorgen dat het raam opengaat wanneer je op de knop drukt. In toekomstige auto’s moeten die taken centraal worden verwerkt via een zogenaamde domeincontroller, dit is een centrale computer die krachtig genoeg is om alle verschillende apparaten en hun werking te overzien. Ook kun je mogelijk dus spelen bij een online casino Nederland via de domeincontroller. De centrale computer zal het ‘brein’ van de auto worden, aangezien deze verantwoordelijk is voor de bediening en controle van alles.

Experts geloven ook dat de technologische veranderingen die aan de horizon opdoemen onvermijdelijk de bedrijfsculturen van autofabrikanten zullen veranderen, omdat het niet langer voldoende zal zijn om perfect ontworpen voertuigen van hoge mechanische kwaliteit te bouwen. Steeds meer functies in een auto zullen worden overgenomen door software. Autofabrikanten zullen in wezen softwarefabrikanten worden, wat op zich een verschuiving in de bedrijfscultuur teweegbrengt omdat het product dat gemaakt wordt anders is. 

Als je ooit in paniek bent geraakt over de nieuwste update op je mobiel die niet goed werkte, krijg je een idee van de uitdagingen waarmee autofabrikanten worden geconfronteerd bij het pushen van digitale oplossingen in auto-ontwerpen. Een defecte software in een auto kan mogelijk dodelijk zijn voor mensen, daarom moet het veilig en robuust zijn. De auto-industrie en hun leveranciers moeten daarom allianties aangaan met technologiebedrijven om ervoor te zorgen dat hun producten voldoen aan hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen. Als gevolg van deze allianties verwachten experts dat er op een dag twee of drie levensvatbare besturingssystemen (OS) zullen ontstaan ​​die door de meeste autofabrikanten wereldwijd zullen worden gebruikt, net zoals het geval is bij smartphones en computers. De auto-industrie zal dit voorbeeld dus waarschijnlijk volgen. 

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.