De smart #1: nu een elektrische crossover met Brabus-uitvoering

De smart #1: nu een elektrische crossover met Brabus-uitvoering

De welbekende stadsauto is een stuk volwassener geworden

Ja, we hebben écht over smart. Natuurlijk verkoopt het nog steeds hun compacte stadsauto’s, maar ze begrijpen dat ze mee moeten groeien. Daarom zetten ze nu in op elektrische crossovers, met plek voor het hele gezin. En dat gaan ze doen met hun eerste model: de smart #1. Goed om te weten misschien; dat spreek je uit als hashtag one. Je went er wel aan.

De nieuwe smart is een product van Mercedes-Benz én Geely Auto Group (onder andere Polestar, Volvo en Lotus). In 2019 kocht het Chinese concern 50% van de aandelen, en wilt met smart een nieuwe markt aanspreken. Vanaf nu moeten ook elektrische gezinsauto’s verschijnen als je het automerk in de zoekbalk typt. Voor de #1 kun je de hardware van Geely en de styling van Mercedes verwachten. De Duitsers moeten ze uiteindelijk bij de Europese dealers zien te krijgen.

De #1 is nieuw, maar herkenbaar

De smart #1 is totaal iets anders, maar voelt toch ‘bekend’. Dat kan misschien komen doordat het langs dezelfde ontwerpers is gegaan als de Mercedes EQA. Het model kreeg dezelfde vloeiende lijnen en ronde vormen van het Benz-model. Ook de lichtbalk, die over het gehele achterwerk uitstrekt, kennen we van de EQA. Om verwarring te voorkomen, plakte smart een groot logo met ‘#1’ op de klep.

Binnenin laat Mercedes ook een indruk achter. De #1 oogt bijzonder chic en is afgewerkt met hoogwaardig materiaal. Het infotainmentsysteem is voor dit model serieus aangepakt, en werkt op het enorme scherm verrassend vlot. Iets wat vaak tegenvalt op de EV uit de middenklasse. Voor de bediening neemt het veel functies over van Mercedes’ systeem, maar Geely weet er ook een eigen touch aan te geven. We zijn benieuwd hoe dit in de praktijk werkt.

Praktisch is de ruimte in de #1 in ieder geval wel. Achterin is er plek voor 273 liter bagage. En klap je de achterbank naar voren, dan wordt dat een flinke 411 liter. Door het gebrek aan een benzinemotor zit je als passagiers comfortabel…ook als je wat langer bent. Nog praktischer: je mag wat achter de smart trekken. Maar liefst 1.600 kilogram aan aanhang kan vervoerd worden. Een fietsendrager, maar dus ook een grote caravan moeten geen probleem zijn.

Uitvoeringen van de elektrische smart

Van de smart #1 komen er uiteindelijk vier uitvoeringen. Vanaf 41.400 euro heb je een instapmodel met 440 kilometer actieradius en een 272 pk elektromotor op de achteras. Hiermee ga je van 0-100 km/u in 6,7 seconden. Niet verkeerd, dus. Ook het laden neemt weinig tijd in. Via een privé of openbare laadpaal krijg je 22 kW, en bij de snellader is dat al 150 kW vermogen

De #1 is ook als Brabus-versie te rijden. Voor 48.900 euro betekent dat een topmodel met een extra elektromotor voorin. Hiermee heb je de beschikking over een flinke 428 pk, die van 0 naar 100 sprint binnen 3,9 seconden. Door het gewicht van de extra motor en het vermogen neemt de actieradius dan wel af tot 400 kilometer. Maar dan rijd je wel een stuk sportiever rond.

De smart #1 is nu te bestellen. De eerste modellen komen dan in april 2023 naar Nederland.


Laurits van den Broek

Laurits heeft een passie voor auto's en met name de snelle auto's van Lamborghini. Alleen jammer dat hij dagelijks met een Tesla Model 3 Performance (dat dan wel) naar werk gaat.