De Nissan GT-R: De ultieme tracktool voor de 55+er
Stel je voor: Je bent halverwege de 50 en hebt jarenlang hard gewerkt. Je hebt een spaarpotje over en wil een degelijke auto hebben voor op het circuit. Wat koop je dan? Een mooie BMW 3-serie, een Honda S2000 of toch een Audi S3?
Nee, we beginnen dit verhaal met een Nissan 350Z. Een 3.5 liter V6 met achterwiel-aandrijving, dat moet een mooi huwelijk worden. Je gaat er een dag mee naar de Nürburgring, maar na twee rondjes Ringracen begint de remmerij al te faden, de bak begint te haperen, dit avontuur is geen lang leven geschonken… De 350Z gaat er uit en er komt een nieuwe auto. ‘Go big or go home’ moet deze eigenaar gedacht hebben, want er komt een nieuwe Nissan GT-R. Zo blij als hij is met zijn aankoop, zo weinig zal deze auto de Ring zien, want nog geen lange tijd verder wordt de auto tegen een boom omhoog gereden. Door een monteur van de autogarage wel te verstaan. Tijdens een onderhoudsbeurt gaat het mis tijdens een testrit.
Dus wederom, nieuwe GT-R it is. En dan wordt het serieuze werk in gang gezet. Deze auto wordt opgebouwd met als enige eis: ‘Hij moet 40 rondjes Nürburgring met gemak aankunnen en hij moet me daarna ook nog naar huis brengen.’ Tuner X wordt in de Verenigde Staten aan het werk gezet. De tuning wordt meerdere malen bijgesteld met als resultaat een slordige 675 pk en 900 Nm koppel. De remmerij werd ingeruild voor de sterkste remkracht die Nissan in het assortiment had en de 4 Akrapovic-einddempers geven maar al te graag het advies ‘Aan de kant!’.
Toen kwam natuurlijk de vuurdoop, een dagje racen in de Groene Hel. De eigenaar glimlacht en vertelt dat de auto al meerdere keren met vlag en wimpel geslaagd is. Dat moet wel een hemels gevoel zijn. Om af te sluiten, een mooie toevoeging van de eigenaar zelf ‘Degene die af-fabriek een Nismo-uitvoering koopt, is gek geworden. Koop een normale GT-R, investeer €30.000,- en dan kan je dingen doen die een Nismo niet kan!’