TVR Griffith
Nieuws

De nieuwe TVR Griffith: 500 stuks en allemaal met de hand gebouwd

TVR, fabrikant van sportauto’s uit Engeland. Kennen jullie het merk nog? De laatste tien jaar is het akelig stil geweest rond het merk, maar onder leiding van eindbaas Les Edgar komen ze met een dijk van een wagen aanzetten. De Griffith in een nieuw jasje, met 500 pk!

En laten we het woord ‘jasje’ maar meteen veranderen in ‘jas’, want dat is wel nodig met een atmosferische 5,0 liter V8 die 500 pk op de achterwielen katapulteert. Cosworth is verantwoordelijk voor deze motor en de V8 is enkel met een handgeschakelde versnellingsbak leverbaar. Mag ik zeggen ‘De Sagaris in een nieuwe jasje’? Ja, dat mag ik zeggen en als je niet weten over welke auto ik het heb, ga maar eens Googelen. Een echte rijdersauto dus, voor de purist die wel houd van een circuitdagje en bergpas hier en daar.

De nieuwe Griffith bestaat voor een heel groot deel uit carbonfiber en dat zorgt voor een rijklaar gewicht van net 1.250 kilogram. Een snelle rekenaar heeft al door dat de auto dus 400 pk per 1000 kilogram meekrijgt. Dat is net iets meer dan een Lamborghini Gallardo en iets minder dan een Ferrari 458. Serieus geweld dus! 0 tot 100 in 4 seconden en de auto stopt pas met accelereren bij 320 kilometer per uur.

En in tegenstelling tot vrijwel iedere andere autobouwer die, letterlijk en figuurlijk, aan de lopende band auto’s fabriceert, bouwt TVR iedere Griffith met de hand. En laten we daar nu een timelapse van hebben. Later dit jaar zal de productie van de Britse sportwagen starten en ze zullen pas geleverd worden vanaf 2019, maar dat kunnen we goed begrijpen gezien de aandacht en moeite die in iedere auto gaat. Ik vind het met wat aanpassingen eigenlijk ook wel een Ken-Block-Gymkhana-waardige auto!

TVR, wij zijn blij dat ze terug zijn. Wat jullie?

TVR Griffith

TVR Griffith

TVR Griffith

TVR Griffith

 

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.