De nieuwe BMW M5 is nu écht een feit!

De nieuwe BMW M5 is nu écht een feit!

BMW M5 G30

Eindelijk.

De M5 dook de afgelopen maanden bij vlagen op. Soms bedoeld, soms onbedoeld. BMW heeft hoogstwaarschijnlijk een hoop lol gehad om de opbouw naar de officiële aankondiging van de ultieme 5 Serie een waar spektakel te maken. De M5 heeft, na al dat getease, dan ook een hoop om waar te maken.

Toch werd al vrij snel bekend dat we een van de meest gevierde karakteristieken van de M5, zijn onweerstaanbare achterwielaandrijving, niet terug zouden zien keren. De meningen hierover waren verdeeld. Begrijpelijk, want driften met een über BMW staat bij vrijwel iedere autoliefhebber op de bucket list. In München zijn ze echter niet helemaal van het padje geraakt, dus creëerden ze speciaal voor de M5 een nieuwe variant van hun xDrive systeem: M xDrive. Als gevolg heeft de bestuurder keuze tussen een drietal rijmodi, zodat ‘ie alsnog aan zijn trekken kan komen.

Het werkt als volgt: in 4WD is de wagen ideaal voor dagelijks gebruik, in 4WD Sport kun je de achterkant al wat meer laten uitbreken, en in 2WD is het hek helemaal van de dam. Deze drie rijmodi komen in combinatie met de gebruikelijke standen waarin je de auto kunt zetten, zoals Comfort, Sport en Sport Plus. Veel opties zijn overigens een must om de moordlustige 4,4-liter biturbo V8 die onder de kap van de M5 schuilt, in bedwang te houden. Al met al is deze bruut goed voor maar liefst 600 pk, en zelfs 750 Nm koppel! Op het asfalt vertaalt dit zich naar ronduit angstaanjagende cijfers. De powersedan trekt in slechts 3,4 seconden naar de 100 km/u, doet er 11 seconden over om de 200 km/u aan te tikken, en kent met het optionele M Driver’s Package een topsnelheid van 305 km/u!

Pure kracht is echter niet het enige waar het bij de nieuwe M5 om draait. Qua uiterlijk is hij bijvoorbeeld duidelijk anders dan zijn voorgangers. Noem het bombastisch, imposant of gewoon waanzinnig sexy, je kunt er niet omheen dat de meest recente M5 stukken dikker oogt dan voorheen. Het gewicht heeft er in ieder geval niet onder te lijden. Ondanks dat het M xDrive-systeem nou ook niet bepaald meehelpt, is hij een goede 100 kg lichter dan eerst, waardoor hij slechts 1.855 kg weegt. Dit heeft alles te maken met de gewichtsbesparing die tot in detail is doorgevoerd. BMW maakte bijvoorbeeld grof gebruik van een met koolstof verstevigd plastic (CFRP). Verder kun je de wagen nog lichter maken door keramische remmen te laten monteren, al zullen die gigantische standaard schijven zonder twijfel voldoen.

In eerste instantie kun je de M5 in twee verschillende uitvoeringen bestellen. De standaard wagen herken je aan een voor de M5 exclusief ontwikkelde Marina Bay Blue, terwijl de speciale First Edition, die een kleine twintigduizend euro duurder zal zijn, rockt met het Individual Frozen Dark Red Metallic. Van deze limited edition worden er overigens maar 400 gemaakt. Beide wagens verschijnen pas in de lente van 2018 bij de dealer, voor een vooralsnog onbekende prijs. Ach ja, dat wachten deden we toch al langer dan vandaag!

BMW M5 G30

BMW M5 G30

BMW M5 G30

BMW M5 G30

BMW M5 G30

BMW M5 G30

BMW M5 G30

BMW M5 G30

BMW M5 First Edition

BMW M5 First Edition

BMW M5 First Edition

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.