BMW M4 CS
Home, Nieuws

De nieuwe BMW M4 CS is de (bijna) perfecte middenweg!

BMW M4 CS

Onze wereld heeft meer dan genoeg problemen. Een teveel aan BMW’s M4 valt daar echter net niet onder.

Voor we beginnen frissen we je geheugen even op, mochten de verschillende 4-serie varianten je ontglipt zijn. Vergeet even de standaard versies, want aangezien we hier kijken naar de volledig nieuwe M4 CS, beperken we ons tot de performance modellen. De dans begint met de “gewone” M4, die het te doen heeft met een behoorlijk pittige zes-in-lijnmotor die goed is voor 431 pk en 550 Nm koppel. Hierop volgt een ietwat sterkere M4, die dankzij het Competition Pakket 19 extra paarden meekrijgt, waardoor het totaal op een mooi afgeronde 450 pk uitkomt. De ultieme M4 kennen we in de vorm van de GTS, die niets minder dan een 500 pk sterk circuit-verscheurend monster is. Dan is er zelfs nog een DTM Champion Edition gemaakt, die in een gelimiteerde oplage van 200 stuks de markt op werd gebracht, tegenover 700 voor de GTS.

Als je dit zo leest, vraag je je wellicht af of de wereld nog wel een extra M4 nodig heeft, waarop wij doodleuk antwoorden: “Lees de introductie van dit artikel”. Want laten we eerlijk zijn, één blik op de M4 CS is genoeg om je te overtuigen van het feit dat we deze wagen simpelweg niet meer uit het gamma kunnen, maar vooral willen, wegdenken.

Goed, nu we dat allemaal op een rijtje hebben, is het tijd om de auto zelf te bespreken. Ondanks dat er, zoals we nu weten, zat BMW’s M4 bestaan, vonden de Duitsers heel slim een plekje waar deze wagen terecht kon. Hoewel het geen perfecte middenweg tussen de GTS en de M4 met Competition Pakket is, heeft de CS met 460 pk bepaald geen tekort aan vermogen. Daarbij komt dat de zescilinder in de CS een overvloed aan koppel heeft, wat betekent dat hij dankzij de 600 Nm die het blok produceert, in slechts 3,9 seconden aan de 100 km/u zit en daarna rustig doortuft tot aan de begrenzer, die is ingesteld op 280 km/u. Sneller kan, aangeraden wordt het niet.

Herkennen doe je de CS aan een aantal dingen, al zijn de meest in het oog springende uiteraard de onmisbare koolstof-elementen. BMW zorgt echter voor een lichte twist, aangezien de delen eigenlijk van plastic zijn, versterkt met carbon. Het spul is te vinden op o.a. de motorkap, de diffuser, de achterspoiler en de minder zichtbare aandrijfas. Daarnaast liggen er waanzinnig dikke DTM velgen onder, en is de CS is verkrijgbaar in twee exclusieve kleuren, Lime Rock Grey en San Marino Blue. Heel leuk natuurlijk, maar wat mij betreft kan je die eerste vergeten, want ik zou je zonder twijfel voor gek verklaren als je grijs zou verkiezen boven dat ongelooflijk fraaie blauwe tintje. Ach ja, smaken verschillen.

Toch hoef je je nog geen zorgen te maken over de kleur, tenzij jij één van de twintig CS-modellen die naar Nederland komen hebt weten te bemachtigen. Anders is het gewoon verloren energie.

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.