De nieuwe BMW 4-serie Cabriolet met softtop

De nieuwe BMW 4-serie Cabriolet met softtop

Was zijn voorganger nog een coupé-cabriolet, dan grijpt de nieuwe BMW 4-serie Cabrio naar een stoffen dakconstructie. Het gaat om een intelligent design dat de voordelen van een hardtop combineert met de uitstraling van een softtop. Het akoestische en thermische comfort zou een stuk beter zijn dan een klassiek canvasdak, terwijl het 40% lichter is dan het harde wegklapsysteem van het uitgaande model. De kap van de BMW 4-serie Cabrio komt in twee kleuren: standaard in het Schwartz, optioneel in het Anthrazit Silber. Het vraagt 18 seconden om de constructie de openen of weer te sluiten, ook rijdend te openen tot een snelheid van 50 km/u.

Om het rijcomfort te verbeteren, komt de open 4-serie desgewenst met een windscherm en met een in de voorste hoofdsteunen geïntegreerde nekverwarming. Rijd je topless, dan slikt de koffer tot 300 liter aan bagage. Met gesloten dak beschik je over een laadvolume van 385 liter. Het dashboarddesign, de gebruikte multimediatechnologie en de comfortsnufjes zijn zowat identiek aan die van de 4-Coupé.

De auto staat in Maart in de showrooms. Die komen met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving (xDrive), de Steptronic-achttrapsautomaat is voortaan standaard. Op de 2 liter-turbo motoren van de 420i en de 430i na komen alle motoren met mildhybride 48-volttechnologie; een startgenerator die de respons aanscherpt, de efficiëntie optimaliseert en tijdelijk tot 11 pk aan elektroboost genereert.

Jammer genoeg is er geen sprake van een plug-inhybride 430e Cabrio, maar een topless variant van de nieuwe BMW M4 staat wel op de planning. Die wordt aangedreven door een 480 pk sterke zes-in-lijn, in de Competition is de 3 liter-turbobenzine zelfs goed voor een piekvermogen van 510 pk. In de M4 Coupé kan je kiezen tussen een handbak en een achttrapsautomaat en tussen achter- en vierwielaandrijving. Afwachten of BMW dezelfde keuzemogelijkheden aanbiedt op de M4 Cabrio.

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.