De nieuwe Audi R8 V10 RWD is hier!

De nieuwe Audi R8 V10 RWD is hier!

In september 2018 zei Audi dat het zou overwegen om de Quattro-loze variant van de R8 nieuw leven in te blazen, en die is er nu ook! Deze keer is het een permanent lid van de R8-line-up en zal het niet worden beperkt tot 999 exemplaten zoals zijn voorganger.

Bovendien werd ook de naam van het model veranderd; voorheen was het nog RWS (Rear Wheel Series) en nu is dat dus RWD (Rear Wheel Drive). Het is haast onnodig om te zeggen dat de nieuwe R8 RWD is gebaseerd op de gefacelifte versie van de R8 en word onthuld in zowel Coupe- als Spyder-variant. De nieuwe R8 RWD maakt gebruik van Audi’s glorieuze 5,2-liter V10, die 540 pk en 540 Nm koppel naar de achteras pompt. Dit gebeurt overigens via een zeventraps S tronic-transmissie en een mechanisch sperdifferentieel. Het is de moeite waard om je erop te wijzen dat de nieuwe RDW minder krachtig is dan de ‘gewone’ R8; het scheelt 20 pk.

Niettemin maakt deze setup een sprint van 0 tot 100 km/h mogelijk in slechts 3,7 seconden voordat hij een topsnelheid van 320 km/h bereikt. De R8 RDW Spyder heeft 0,1 seconde langer nodig voor de 0 tot 100 km/h sprint en de topsnelheid ligt met 318 km/h net iets lager.

Het verliezen van de Quattro-setup heeft als bijkomend voordeel dat de R8 V10 RWD ongeveer 65 kilogram lichter is dan de equivalente R8 V10 Quattro Coupé Een ander voordeel is dat de RDW goedkoper is dan zijn Quattro-tegenhanger. Prijzen zijn alleen vrijgegeven voor de Duitse markt, waar de Coupe begint bij €144.000,- en de Spyder bij €157.000,-. Beide zo’n €22.000,- goedkoper ten opzichte van de vergelijkbare Quattro-modellen.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.