De nieuwe Audi R8: een Lamborgini met ringen

De nieuwe Audi R8: een Lamborgini met ringen

Bij de introductie van de Audi R8 in 2003 werd door Audi een mooie traditie overgezet naar de straat. De R8 is namelijk een straatversie van de Audi R8 race-auto die 5 keer de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen. De nieuwste R8 van Audi, die in 2015 het levenslicht heeft gezien, is volledig vernieuwd en zou net zo makkelijk de Lamborghini R8 kunnen heten. Voorlopig is hij alleen leverbaar met een tien cilinder 5.2 liter FSI motor die een bijna onbehoorlijke 550 PK (404 kW) levert.

Een beeldschone supercar
Zoals je mag verwachten van de designafdeling van Audi is ook dit keer weer een bloedmooie supercar afgeleverd. Het uiterlijk van de auto kenmerkt zich uiteraard door de vier Audi ringen op de motorkap en de vertrouwde smalle koplampen die ook de vorige modellen hun herkenbare uiterlijk geven. De grille van de R8 loopt door tot in de voorspoiler, ondertussen het handelsmerk van Audi, en ook onder de koplampen zijn grote luchtinlaten te vinden die de banden en remschijven van voldoende koeling voorzien. Voor veel onderdelen van de Audi R8 kun je trouwens gewoon terecht in de webwinkel van Auto-OnderdelenExpert.nl

De sportieve lijnen van de R8 verraden dat deze straatracer de racesport in de genen heeft. De R8 is zeer laag en doet in veel denken aan de signature Le Mans auto’s die Audi tot de dag van vandaag zoveel successen opleveren. Door het achterraam van de auto wordt je een schaamteloos uitzicht op de indrukwekkende 10-cilinder 5.2 liter fsi motor gegund. Als eigenaar van de Audi R8 moet je het niet vervelend vinden om nagestaard te worden. Bewonderende blikken met een vleugje afgunst zullen je dag-in-dag-uit ten deel vallen met deze superbolide.

De nieuwe Audi R8 klinkt geweldig…!

Posted by Hart voor Auto's on zaterdag 15 augustus 2015



De techniek van de R8: Mag het een onsje meer zijn?
De krachtbron in de nieuwe Audi R8 is een 10 cilinder motor, zonder turbo’s, met een inhoud van 5,2 liter. De basis van de motor wordt gelegd door de fsi techniek, die de Audi/Volkswagengroep geen windeieren heeft gelegd. Met wat extra aandacht van de ingenieurs van Lamborghini heeft Audi het voor elkaar gekregen om met deze ongeblazen motor toch een vermogen van 404kW (550 pk) op het asfalt te brengen. Om dit vermogen zo effectief mogelijk over te brengen is de Audi R8 uiteraard voorzien van het vermaarde Audi Quattro systeem dat zorg draagt voor een permanente vierwielaandrijving. de topsnelheid van de auto is 321 kilometer per uur en de sprint naar de 100 doet de Audi R8 fluitend in 3,8 seconden. Niet verwonderlijk met een koppel van 540 Nm.

Het prijskaartje van de R8
Mocht je over willen gaan tot de aanschaf van deze sportauto, dan zul je twee dingen moeten doen. Ten eerste zul je moeten proberen om überhaupt een exemplaar te kunnen bemachtigen. Is dat gelukt, dan zul je een ruim gevulde portemonnee mee moeten brengen want de Audi R8 is met € 262.230 niet goedkoop. Maar je kent de uitdrukking: het kost wat maar dan heb ook wat. Als dat motto voor één auto geldt, dan is het de nieuwe superauto van Audi.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.