Nieuws

De New Stratos kost €650.000,- én een Ferrari 430 Scuderia

8 jaar na de eerste aankondiging gaat de New Stratos eindelijk in productie, en hij is duur.

Aangezien de auto niet door Lancia wordt gebouwd mag deze dan ook niet die naam dragen en werd het dus simpelweg ‘New Stratos’. In 2010 werd de auto voor het eerst wereldkundig gemaakt als een opdracht van de Duitse miljardair Michael Stoschek. Het plan was destijds om een kleine oplage te bouwen, maar zonder de zegen van Ferrari faalden veel van de vereiste leveranciers om zich aan te binden aan het project. Uiteindelijk was het het Manifattura Automobili Torino (MAT) om het New Stratos-project nieuw leven in te blazen. MAT CEO en oprichter Paolo Garella, die voorheen werkte voor Pininfarina, kreeg toestemming van Stoschek om het originele ontwerp te gebruiken.

Waarom werkte Ferrari niet mee aan dit project? Voor de New Stratos is namelijk een Ferrari 430 Scuderia als basis vereist en uiteraard ziet Ferrari liever niet dat er wordt gezaagd in hun steigerende paardjes. Slechts 25 exemplaren van de New Stratos zullen er worden gebouwd, met de kosten van de conversie op een bedrag van maar liefst €650.000,-. Tegenover Automotive News werd er op gewezen dat dit bedrag exclusief de kosten zijn van de donor 430 Scuderia. Geïnteresseerde kopers zullen deze dus zelf moeten kopen.

Ondanks het fikse prijskaartje, plus het feit dat de conversie het einde van een 430 Scuderia betekent, heeft MAT al een dozijn klanten in de rij staan. De resterende build-slots zullen waarschijnlijk snel vol raken na de onthulling van MAT’s eerste New Stratos-conversie op de Geneva International Motor Show van volgende maand.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.