De Mercedes GLE 350e, beter dan de Range Rover Velar?

De Mercedes GLE 350e, beter dan de Range Rover Velar?

De Mercedes GLE 350e is een auto met best wat concurrentie. Denk aan de range rover Velar (die ik ook heb mogen testen) en de BMW X5. Tijd dus voor een vergelijking. In dit artikel zal ik de Velar vergelijken met deze GLE. Deze 2 auto’s zitten na alle extra’s rond dezelfde prijsklasse.

Algemeen

De GLE 350e die ik heb gereden is voorzien van een 2,0 l 4-cilinder lijnmotor. Deze is goed voor 245 kW (333 pk) en heeft een maximum koppel van 700 Nm, hiermee zit de GLE in 7,7 seconde op de 100 (Op papier). Met een prijs van rond de 80.000 euro is dit niet een van de goedkopere SUV’s, maar dit is wel terug te zien in de afwerkingen van het interieur en het oog voor detail. Het rijden in de Mercedes was relaxt en zeker goed vol te houden voor langere afstanden.

Pluspunten

Allereerst de pluspunten van de GLE. Als eerste en grootste pluspunt kaart ik het verbruik aan. Mercedes geeft aan dat het gemiddelde verbruik 0,9 l/100km (1 op 111,1), in de auto gaf hij tijdens mijn testperiode na 1100 kilometer 7,4/100 aan. Dit is zeker niet slecht en is hiermee zuiniger dan de Velar waar er 9,6/100 op het dashboard stond (Dit is getest met hetzelfde rijgedrag). 

Het tweede pluspunt waar de Mercedes ver boven de Velar uitsteekt is het interieur. Dit was echt een wereld van verschil. Het interieur van de Velar was al niet slecht, maar vergeleken met die van de Mercedes was het kaal. De GLE was overal netjes afgewerkt, voelde kwalitatief ontzettend goed aan en met de details van al de LED-lichten voelde de GLE ook veel luxer aan dan de Velar. Verder heb je in de GLE ook veel meer ruimte, meer ruimte voor personen en meer ruimte voor opslag. Als ik achter mezelf ga zitten (1,83) heb ik nog ongeveer 20 cm speling bij mijn benen. Dit had ik niet in de Velar.

Het derde punt wat bij de GLE beter is dan bij de Velar is de Adaptive Cruise Control en de Lane Keeping Assistant. Dit voelde bij de GLE veel beter aan. Zo was de Lane Assist veel rustiger en de Adaptive Cruise Control veel geleidelijker met gas en rem. Als je in de GLE ook gewoon je gas losliet omdat er een auto voor je reed, deed hij al automatisch wat remmen. Dit was eerst even wennen maar dit was wel iets wat ik naderhand miste in mijn eigen auto. Dit was wel een punt wat meespeelde in het relaxte rijden.

Minpunten

Natuurlijk heeft de GLE ook wat minpunten. Voor mij was het grootste minpunt ten opzichte van de Velar het al rijdend opladen van de elektromotor. Dit deed de GLE nagenoeg niet. Op de snelweg heb ik beide auto’s in hun ‘save’ modus gezet. Waar de Velar zijn batterij voor de helft kon opladen van Breda naar Amsterdam deed de GLE dit maar voor net een kwart. Ben er dus op voorbereid dat je met de GLE wat meer moet gaan laden. 

Het tweede minpunt waar de GLE op achterloopt bij de Velar. Dit is het rijden door de stad. Ik had in de Velar niet het idee dat ik in een grote auto reed. Dit had ik in de GLE wel. Ook het zicht in de Velar was naar mijn mening beter dan in de GLE. Ook het zicht door de camera’s rondom de auto was beter op de Velar. Soms was het maneuvreren door Amsterdam wat hierdoor lastiger in de GLE dan in de Velar. Al met al was het wel gewoon goed te doen in beide auto’s.

Conclusie

Welke auto is ‘beter’? Dit is een lastige vraag. Waar de Range Rover Velar motorisch beter is, maakt de GLE het weer meer dan goed als je kijkt naar de afwerkingen en het interieur. Waar de Velar wat minder aanvoelt als een grote kolossale SUV, komt de Mercedes weer terug met de rijassistentie. Kortom, beide auto’s zijn gewaagd aan elkaar. Als ik dan echt moet kiezen heeft de GLE mijn voorkeur. Dit komt omdat je hier meer terugkrijgt voor je geld. Alle afwerkingen, gebruikte materialen en het comfort waren in mijn ogen beter dan die van de Velar (de Velar die ik meekreeg had nogal wat gebreken in de afwerkingen). Toch komt het echt neer op persoonlijke voorkeur.

Menno van Oers

Vanaf jongs af aan ben ik al gek van auto's. Dit enthousiasme hoop ik graag over te brengen door middel van mijn baan als redacteur bij Hart voor Auto's!