De meest extreme MINI ooit gebouwd: GP met 306 pk!

De meest extreme MINI ooit gebouwd: GP met 306 pk!

De GP is een nog snellere versie van de reeds bijzonder snelle John Cooper Works. De turbobenzine is 306 pk sterk en helpt de Mini aan een topsnelheid van 265 km/u.

Op de Los Angeles Auto Show 2019 onthult Mini deze GP, een nog snellere versie van de reeds bijzonder snelle John Cooper Works. En die onderscheidt zich via een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk dat je herkent aan de grotere koelopeningen, aan het extra spoilerwerk en aan de opvallende wielkasten. Om het gewicht te drukken, doet de Mini JCW GP het zonder achterbank. Het interieur combineert nauw omsluitende sportstoelen met een modelspecifiek stuurtje. De multimediamodule verwelkomt nieuwe displays, waaronder een op circuitgebruik gerichte GP-modus.

M-power

De Mini JCW GP wordt aangedreven door de 2 liter-turbobenzine uit de BMW M135i, een viercilinder die een piekvermogen van 306 pk (5.000-6250 opm) combineert met een maximumkoppel van 450 Nm (1.750-4.000 opm). In tegenstelling tot de snelste 1-serie drijft die krachtbron enkel de voorwielen aan. Voor de nodige tractie zorgt een geïntegreerd sperdifferentieel, schakelen doe je via de Steptronic-automaat. De Mini John Cooper Works GP sprint in amper 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een ongelimiteerde topsnelheid van 265 km/u.

Trackdays

Een speciale uitlaat die eindigt in twee centraal gemonteerde einddempers zorgt voor een bijpassende soundtrack, terwijl een specifieke oliepomp anticipeert op de g-krachten die deze GP-variant bereikt bij doorgedreven circuitgebruik. Mini maakte ook werk van een doorgedreven warmtemanagement, zodat de JCW GP naast power ook over emotie beschikt. De zoektocht naar een efficiënte wegligging en een precies stuurgedrag loopt langs een verder verstevigde koetswerkstructuur, langs speciale motorsteunen en langs een doorontwikkeld sportonderstel dat de GP nog eens 10 millimeter lager legt dan de Mini John Cooper Works. Verder noteren we nieuwe ophangingselementen en extra camber voor de wielen, terwijl ook JCW GP ook aangepaste dempers, veren en stabilisatorstangen monteert. Zowat alle componenten werden tegen het licht gehouden en of verbeterd of vervangen.

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.