De Lotus Exige Cup 380 is het beste van beide werelden
Lotus komt wederom met een heerlijk wagentje op de proppen.
Bij Lotus is het vaste prik om de “standaard” modellen uit te melken totdat er geen speciale uitvoering meer te bedenken zijn. Overdrijven doen we niet, want eerder dit jaar verschenen er al verschillende wagens naar een bepaald thema. In tegenstelling tot die auto’s, alle van het type Evora, besloot Lotus voor de verandering eens wat liefde af te vuren op de Exige. Het resultaat is even spectaculair als onnodig.
Het spektakel heeft alles te maken met het karakter van de auto zelf. Het is namelijk, net als die BMW M4 CS van eerder deze week, een slimme middenweg tussen twee bestaande modellen. Deze auto, voluit de Exige Cup 380, valt in het rijtje mooi tussen de Sport 380 en de Race 380. Met de Sport 380 schonk Lotus ons een wagen die al een stuk krachtiger was dan zijn voorganger, maar op het circuit de sleutel tot zijn volledig potentieel nog niet had weten te bemachtigen. De Race 380 daarentegen, was perfect voor het circuit, maar mocht de openbare weg weer niet op. Dilemma’s, dilemma’s..
Niet langer, want de Cup 380 combineert in zekere zin het beste van beide werelden. Door verstevigingen aan het chassis en enkele aerodynamische aanpassingen beschikt de Cup 380 over 43 procent meer neerwaartse druk dan de Sport 380. Na het omwisselen van een aantal metalen delen door koolstofvezel varianten, heeft de auto een gewicht van 1057 kg, wat eveneens zorgt voor betere prestaties op het asfalt. Zoals de naam al doet vermoeden, beschikt de Cup 380 over dezelfde 3,5-liter Toyota motor waardoor zijn broertjes ook worden aangedreven. De V6 pompt er (logischerwijs) 380 pk en 410 Nm koppel uit. Dankzij het Japanse blok heeft hij slechts 3,5 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken en rijdt hij door tot aan de 282 km/u.
Toch is hij niet voor iedereen weggelegd, want met een nieuwprijs van £99,950 is hij niet bepaald goedkoop. Oh, en zelfs als je er een kunt kopen, moet je wel vlug zijn aangezien er slechts 60 exemplaren gemaakt zullen worden.
Op het oog zijn het misschien niet de meest indrukwekkende cijfers, maar door het evenwicht van de verschillende factoren heb je gegarandeerd een geweldige tijd op en naast de baan!