De iconische Citroën DS, maar dan als EV!
De iconische Citroën DS is misschien wel een van de meest geliefde en herkenbare auto’s tot op heden, daar lijkt nu weer nieuw leven in te worden geblazen..
De Citroën DS wordt nog steeds beschouwd als een van de meest unieke en interessante auto’s die ooit in productie zijn genomen, en zijn erfgoed leeft zo’n 66 jaar later nog steeds. De innovatieve geest van de originele DS (niet te verwarren met het luxe merk DS) past perfect bij het idee van een moderne elektrische aandrijving, en Electrogenic besloot het model opnieuw uit te vinden voor de eenentwintigste eeuw met een ombouw op batterijen. .
Het in Oxford gevestigde bedrijf behield het aerodynamische koetswerk van de originele auto, maar verruilde de 2,0-liter benzinemotor voor een borstelloze elektromotor die 120 pk en 235 Newtonmeter koppel produceerde. Interessant is dat het vermogen via de originele handgeschakelde versnellingsbak van de auto naar de voorwielen wordt overgebracht.
De elektrische energie voor de aandrijflijn wordt geleverd door een batterijpakket van 48,5 kWh dat zich in de carrosserie van de DS bevindt. Electrogenic belooft een realistisch rijbereik van ongeveer 225 kilometer per oplaadbeurt, en er is een lader van 29 kW die de batterijen in ongeveer twee uur volledig zal vullen. Als de klant een grotere batterij wil voor een groter bereik tussen twee ladingen, kan deze geleverd worden in combinatie met een krachtigere lader.
Het valt niet te ontkennen dat een van de bepalende kenmerken van de Citroën DS de zijdezachte hydropneumatische ophanging is. Electrogenic heeft het systeem verder verbeterd door de standaard mechanische pomp te vervangen door een elektrische pomp die stiller is en “een meer verfijnde rit levert dan het origineel”.
Van buitenaf zijn de enige visuele verschillen tussen de originele DS en de elektrisch aangedreven ombouw het ontbreken van uitlaatpijpen en het subtiele maar onderscheidende “DS EV electronicique”-embleem op de kofferbak.
“Het hermotoriseren van klassieke auto’s met volledig elektrische aandrijving brengt een aantal voordelen met zich mee, van gebruiksgemak tot betrouwbaarheid en prestatieverbeteringen”, legt Steve Drummond, directeur van Electrogenic, uit. “Maar bij onze conversies is het doel altijd om de originele kenmerken van de auto te verbeteren. Wat dat betreft was de Citroën DS bij uitstek geschikt voor een elektrische ombouw, de stille aandrijflijn draagt bij aan de serene rijervaring en past perfect bij het karakter van de auto.”