Nieuws

De iconische Abarth 1000SP viert 55 jarig bestaan!

De iconische Abarth 1000SP wordt dit jaar 55 en dat kon volgens Abarth niet onopgemerkt blijven. De special edition brengt je even terug in de tijd..

In 1966 ontwierp de Milanese ingenieur Mario Colucci de 1000 Sport Prototipo, een van Abarths beste auto’s in de geschiedenis van het merk. Het was een lichtgewicht en krachtige spider gebaseerd op een buizenchassis met een minimalistisch design en een kleine viercilindermotor. De 1000SP was mede hierdoor een groot succes in Europa, ondanks de zeer beperkte productie van slechts een paar exemplaren.

Om de 55ste verjaardag van de auto te vieren en om de winnende formule voor de 21ste eeuw te heroverwegen, heeft Abarth de eenmalige 1000SP onthuld. Het volgt dezelfde basisontwerptaal, maar met een moderne twist die zorgt voor betere aerodynamica. Abarth zegt dat het speciale model de drie fundamentele ontwerp principes van het origineel respecteert: lichtheid van vormen, aerodynamica en uitzonderlijke rijeigenschappen.

Zoals je kunt zien op de bijgevoegde foto’s, volgt de one-off inderdaad strikt het recept voor zachte oppervlakken van de originele sportwagen. Onder de slanke huid bevindt zich een 1,75 liter viercilindermotor van Alfa Romeo met een piekvermogen van 240 pk. Dit maakt het moderne prototype veel krachtiger dan de originele 1000SP, die slechts 105 pk uit zijn 1,0-liter viercilinder trok. Helaas onthult Abarth geen details zoals acceleratietijden en topsnelheid, waarschijnlijk ze de auto nog niet hebben getest.

De krachtigere motor is echter niet de enige grote verbetering. Het buisvormige chassis van het origineel maakt plaats voor een nieuw hybride frame van carbon fiber en een aluminium front. Een triangle wishbone voorwielophanging en een geavanceerde MacPherson-opstelling aan de achterkant zouden het krachtigere concept gemakkelijk controleerbaar in bochten moeten maken.

Abarth geeft geen verdere informatie over zijn plannen voor de toekomst van de 1000SP. Het concept zal dit najaar deelnemen aan grote evenementen gericht op oldtimers. Of hierdoor het succes van de auto zo groot is voor een grotere productie is maar de vraag, het blijft voorlopig bij deze one-off.