De Hyundai i30 N Project C is net wat heter
Hyundai heeft sinds een aantal jaren een erg leuke wagen in hun vloot. Ze besloten namelijk om in het strijdveld van hot-hatchbacks te stappen met de Hyundai i30 N. Nu is dat al een erg dikke hot-hatch, maar de Project C gaat weer een stapje verder.
De Project C is net even wat dikker dan de normale i30 N, Hyundai heeft namelijk ontdekt dat carbon een auto al snel een stuk sportiever kan laten ogen. Zo zijn de splitter, diffuser, sideskirts en zelfs de hele motorkap van het lichtgewicht materiaal gemaakt. Het ziet er niet alleen leuk uit, het heeft ook nog een functie. In totaal is de Project C 50 kilogram lichter dan een normale i30 N.
De gewichtsbesparing komt grotendeels ook door de nieuwe velgen. Ze zijn van OZ en zijn gesmeed in plaats van gegoten, per velg wordt er 5.5 kilogram bespaard, 22 in totaal dus. De motorkap is 7.2 kilogram lichter, en de nieuwe sportstoelen besparen ook nog 15 kilogram. Uiteindelijk weegt de hot-hatch nog maar 1395 kilogram.
Het lichtere gewicht gecombineerd met de 275 PK en 353 Nm sterke motor zorgt voor veel rijplezier. De i30 N Project C sprint van 0 naar 100 in 6 seconden, en kan een (begrensde) topsnelheid bereiken van 250 kilometer per uur.