De Golf R in 2020: 400 pk uit de 2.0 TSI
Door de technologie van tegenwoordig krijgen hot hatches een bonk vermogen mee waar menig bestuurder het benauwd van krijgt. En de plannen voor de nieuwe Golf R zijn niet mals!
De eerste generatie Golf GTI kreeg 110 pk mee en nu, bijna 45 jaar later, knalt de Golf R met 310 pk in de rondte. Maar het einde is nog niet in zicht, aangezien Mercedes-AMG A-klasses de markt op katapulteert met niet minder dan 400 pk. En ook de nieuwe Focus RS krijgt ongeveer eenzelfde aantal paardjes mee. Dus, Volkswagen kan en mag niet achter blijven.
Jürgen Stackmann, eindbaas ‘sales and marketing’ geeft aan dat de R-divisie extremer dan extreem wordt: ‘Rationeel is het niet, maar is er plek voor een compacte vierzitter met 400 pk, jazeker!’ Een daadwerkelijke bevestiging is het niet, maar het zit er verdomd dicht tegenaan!
De kans dat er een ‘mild-hybrid’-systeem bij de 2.0 TSI betrokken wordt, is vrij aanwezig, aangezien Mercedes en Ford een dergelijk systeem aan het ontwikkelen zijn. En we snappen dat wel, het zorgt voor een bult vermogen en koppel onderin en het komt de uitstoot ten goede!
Stackmann sluit af met het statement ‘De R-divisie vindt met deze ontwikkeling zijn plek in de ‘pure performance’ en daar willen klanten voor betalen.’ Wij wachten geduldig op de Golf die in 4 seconden rond, of iets meer, naar de 100 knalt!