De geschiedenis van de Volkswagen Golf

De geschiedenis van de Volkswagen Golf

VW Golf

Al jaren staat de Volkswagen Golf standaard op nummer 1 in de lijst van meest verkochte auto’s. Sinds het bestaan van de Volkswagen Golf zijn er al ruim 30 miljoen van de band gerold en daarmee evenaart de Golf de andere populaire Volkswagen, de Kever.

Van een eenvoudig, vierkant ogend koekblik is de Volkswagen Golf uitgegroeid tot een volwaardige middenklasse auto, voorzien van de modernste technische snufjes. En na meer dan 40 jaar is de Golf nog steeds volop in ontwikkeling en kunnen we de komende jaren genieten van het volgende model van de Golf, welke weer helemaal up-to-date zal zijn, aangepast aan de moderne tijd. Hoe brengt het merk Volkswagen toch steeds weer nieuwe modellen op de markt, die als best verkocht eindigen?

Hoe het begon

De eerste Volkswagen Golf rolde van de band in mei 1974. Voor die tijd bouwde Volkswagen alleen auto’s met luchtgekoelde motoren die achterin geplaatst werden. Dit werd afgeschaft bij de introductie van de Volkswagen Golf. De eerste Golf kreeg een watergekoelde viercilinder motor die niet achterin, maar voorin werd geplaatst. In 1975 werd een sportieve Golf op de markt gebracht: de GTI. De GTI was voor die tijd enorm sportief met een maximum snelheid van 182 km/u en reed naar de 100 km/u in 9 seconden. Dit stelt nu niet veel meer voor, maar voor de jaren 70 was dit enorm snel. Ter vergelijking, de nieuwe VW Golf GTI TCR gaat van 0 tot 100 km/u gaat in 5,2 seconden en heeft een maximum snelheid van 230 km/u. In 1976 kwam naast de benzine versie, ook de diesel-variant van de Golf op de markt. De populariteit van de Volkswagen Golf was groot, zo groot dat in 1979 een Golf cabriolet werd geïntroduceerd. De Golf ging met zijn tijd mee en werd gemoderniseerd door bijvoorbeeld de stalen bumpers te vervangen door kunststof bumpers.

Hoe ontwikkelde de Golf zich verder?

Golf II

Een vernieuwde versie van de Golf I kwam in 1983 op de markt. Belangrijkste kenmerken van deze Golf waren het driehoeksvenster bij de ramen van de voordeuren en de naam Volkswagen op de achterzijde werd vervangen door het Volkswagen logo. Er kwamen ook speciale edities, zoals de Fire & Ice en de op 5000 stuks gelimiteerde Rallye met 160 pk.

VW Golf Rallye

Golf III

Vanaf 1991 werd de derde versie van Golf geïntroduceerd. Deze versie kwam naast alle reguliere varianten in zoveel verschillende varianten op de markt, dat ze niet meer op twee handen te tellen waren. Denk aan de Golf Harlequin, speciaal geleverd in Mexico en een Rolling Stones-uitvoering. Daarnaast kwam er naast de drie- en vijfdeurs hatchback ook een stationwagon van de Golf III.

Golf Harlequin

Golf IV

De Golf IV kwam in 1997 in vier gradaties op de markt: Basic, Comfortline, Trendline en Highline. Elk type had zijn eigen niveau aan luxe, waar de Highline de meest luxe van deze nieuwe Golf was. En hier werden de prestaties echt serieus met de 241 pk sterke atmosferische 3.2 V6, de R32.

Golf V

Bij de uitgifte van de Golf V in 2004, was veiligheid het belangrijkste punt. De Golf werd voorzien van airbags van voren en van de zijkanten. Ook werden de nieuwste snufjes van die tijd ingebouwd zoals ABS en anti-blokkeersysteem. De sportieveling kon kiezen uit de 200 pk sterke voorwielaangedreven Golf V GTI of de vierwielaangedreven Golf V R32 met 250 pk. In de GTI kwam overigens voor het eerst in tijden weer het kenmerkende ruitjesmotief terug in de stoelen!

Golf VI

Hoewel het uiterlijk nauwelijks veranderde van de Golf VI die in 2008 werd geïntroduceerd, werd de Golf wel geüpdatet met moderne opties zoals adaptive cruise control. Deze Golf werd gekozen in 2008 tot ‘World car of the world’. De Golf 6R had niet meer de atmosferische V6, maar kreeg een 2 liter turbo motor in het vooronder met 270 pk.

Golf VII

Deze nieuwe versie uit 2012 was groter dan de vorige versie en werden de motoren zuiniger en werd maar liefst 100 kg lichter. Van deze versie werd ook de E-Golf geïntroduceerd, als eerste vol elektrische Golf. En het snelste model, de R, werd zomaar nog sneller gemaakt. 300 pk en binnen 5 seconden naar de 100, de Golf R is echt een volwassen auto geworden.

Wat brengt de toekomst?

Het einde van de Volkswagen Golf hoeven we op korte termijn nog niet te verwachten. In 2019 wordt de Golf VIII verwacht. De nadruk zal bij deze versie op nog zuinigere en schonere motoren. Er zal naar verwachting ook weer een Golf GTE op de markt verschijnen en er zullen nog meer technische snufjes geïntroduceerd worden, waaronder een virtual cockpit. Wat dat inhoud? Binnenkort meer…

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.