De Ford Puma ST Gold Edition, snel, zuinig, ruim én extra speciaal!

De Ford Puma ST Gold Edition, snel, zuinig, ruim én extra speciaal!

Ben je op zoek naar een auto die snel, ruim, zuinig en nog in een gelimiteerd aantal geproduceerd gaat worden? Neem dan zeker een kijkje bij deze Ford Puma ST Gold Edition!

Rijgedrag

De Ford Puma ST Gold Edition zorgde vanaf de eerste kilometer een grote lach op mijn gezicht. Het is echt een hele ervaring om mee over de weg te rijden. Deze ST beschikt over een 200 pk sterke 3 cilinder eco-boost met turbo, deze zorgt ervoor dat je binnen 6.5 seconde op de 100 kilometer per uur zit. Snel is de Puma dus ongetwijfeld. Daarnaast stuurt de Puma natuurlijk zoals we gewend zijn van Ford, ontzettend fijn. Wat nog iets toevoegt aan de ervaring is de handgeschakelde versnellingsbak. Sommige mensen zullen liever automaat hebben maar voor mij was dit echt iets wat een grote rol speelde in de fun-factor. 

Sterke Punten

Naast dat het rijgedrag en de hele ervaring van het rijden in de Puma ST een ontzettend sterk punt is, maakt de Gold Edition het plaatje compleet. Naar mijn mening ziet de Puma door de veranderingen voor de Gold Edition er echt goed uit. De sportstrepen, de gouden velgen met rode remblokken, de gouden stiksels en de speciale sportstoelen (die overigens echt ontzettend comfortabel zijn) zijn goede keuzes van Ford geweest. Tenminste, goede keuzes van de liefhebbers van Ford. 

Het verhaal van de Gold Edition

Ja, je hebt het goed gelezen, de liefhebbers hebben kunnen kiezen hoe de speciale editie van de Puma eruit zou komen te zien. Ze hebben kunnen stemmen via Sociale Media op verschillende samenstellingen en opties. Zo werd de Gold Edition geboren. Wat deze Gold Edition extra speciaal maakt is dat hij wordt geproduceerd in gelimiteerde oplage. Zo worden er maar 999 exemplaren van gemaakt waar er ongeveer 10 op Nederlands kenteken komen. Je rijdt dus voor 45.500 euro in een auto die exclusiever is dan bijvoorbeeld een Lamborghini Huracán! Dit mag ook best in het rijtje met sterke punten.

Zwakke punten

Ik heb mijn best gedaan zo veel mogelijk zwakke punten te zoeken voor deze Puma. Helaas, het is me niet gelukt… Ja, er zijn puntjes waar je over kunt discussiëren. Zo zit de hoedenplank niet goed vast waardoor je die af en toe hoort klapperen. Daarnaast kan je vinden dat het onderstel net te stijf is waardoor je alles in het wegdek voelt, maar het is en blijft toch echt een ST. Je kiest zelf er voor. Verder zou je kunnen zeggen dat het infotainment een update nodig heeft, maar ook dit werkt gewoon goed. Het ziet er misschien alleen wat ouder uit. Eerder in deze review heb ik gezegd dat de Puma nog zuinig rijdt. Gemiddeld kwam ik uit op 1 op 14, wat toch wel echt aan de zuinige kant zit voor een sportauto. Ja, alle bovenstaande puntjes hebben discussies aangewakkerd. Toch kwam er bij elke discussie uit dat het óf persoonlijke voorkeuren zijn, óf dat het puntjes zijn waar je genoegen mee moet nemen gezien het toch een ST is.

Conclusie

Misschien is mijn mening naar aanleiding van deze review al wel duidelijk. De Ford Puma ST Gold Edition is een geweldige auto. Voor ‘maar’ ongeveer 45.500 euro heb je een volledig aangeklede Puma waar er ook nog maar eens 10 van op Nederlands kenteken komen. Het rijdt comfortabel, het rijdt sportief, het rijdt redelijk zuinig en er is genoeg ruimte om met een gezin op vakantie te kunnen gaan. Ik zou wel weten waar ik mijn 45.500 euro aan uit zou geven…

Menno van Oers

Vanaf jongs af aan ben ik al gek van auto's. Dit enthousiasme hoop ik graag over te brengen door middel van mijn baan als redacteur bij Hart voor Auto's!