De Ferrari F40 Tribute is een plaatje!
Ontwikkeld om het veertigjarig jubileum van Ferrari te vieren, zal de F40 voor een aantal redenen in de geschiedenis van supercars blijven. Ten tijde van zijn introductie in 1987 was het het snelste, krachtigste en duurste productiemodel om het logo met het steigerende paard te mogen dragen. Bovendien was de F40 de allerlaatste nieuwe autopresentatie die werd bijgewoond door oprichter Enzo Ferrari.
Niet alleen dat, maar het was het eerste productiemodel dat een body heeft dat voornamelijk is opgebouwd uit composietmaterialen. Omdat de voor- en achtergedeeltes enorm waren, had de F40 slechts 11 carrosseriepanelen. De meesten van ons hadden de Ferrari F40 op een poster aan onze muren hangen, een supercar die oorspronkelijk een productie van slechts 400 auto’s zou hebben. Uiteindelijk verliet een beetje meer dan 1300 exemplaren de poorten van de Maranello-fabriek.
In een poging om een moderne hulde te brengen aan de opvolger van de 288 GTO, heeft Samir Sadikhov een F40 ontworpen voor de 21ste eeuw die voortbouwt op het ontwerp van Pininfarina. Wat je hier ziet, is het resultaat van meer dan een jaar hard werken om de geest van de F40 op te roepen en tegelijkertijd in lijn te brengen met de Ferrari-modellen van vandaag.