De Dacia Duster doorbreekt de grens van 2.000.000 geproduceerde units!

De Dacia Duster doorbreekt de grens van 2.000.000 geproduceerde units!

Ja, je leest het goed. 2 miljoen exemplaren van de Dacia Duster zijn van de band gerold sinds de introductie in 2010. Hoe je het ook went of keert, dit is een mijlpaal om trots op te zijn!

Het idee achter de Duster was simpel: In een markt waar de SUV erg kostbaar en steriel of te basic, wil Dacia een toegankelijke, robuuste en aantrekkelijke auto maken, die inspeelt op de dagelijkse behoeften van de consument.

En 12 jaar later kunnen we zeggen dat dat plan geslaagd is en er zijn een hoop interessante feiten over de afgelopen jaren, lees even met ons mee:

Meer dan 1.000 Dusters verlaten per dag de fabriek, dat is er bijna 1 per minuut! En die 2 miljoen Dusters samen beslaan meer dan 2.100 voetbalvelden. Stel je even voor hoe een voetbalveld vol Dusters eruit ziet en doe dat even keer 2.100. Verbazingwekkend!

Hoe is de Duster verdeeld over de wereld?

Dacia is helemaal los gegaan met het uitzoeken van de feitjes over hun afnemers.

  • In het Verenigd Koninkrijk leven de meeste vrouwelijke Duster-klanten
  • In Turkije zijn Duster-kopers het jongst (gemiddeld 42 jaar) en wonen ze meestal samen met hun gezin (62% heeft kinderen in huis)
  • Duster-kopers in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië zijn dol op outdoor activiteiten: 23% houdt van wandelen, 12% van fietsen en 9% van reizen
  • In diezelfde vijf landen woont 44% van de klanten op het platteland, 30% in een kleine stad, 10% in een middelgrote/grote stad en 11% in een voorstad
  • 56% van hen zegt een Duster te kopen voor zijn prijs, 20% doet dat voor zijn design en 16% uit betrouwbaarheid

De Duster moest de wereld kunnen veroveren

Dat is in verdeling gelukt, maar Dacia doelde hierbij op de wereldwijde bruikbaarheid. Het moet zich kunnen verplaatsen in hitte en in kou, grote bodemvrijheid, een 4×4 aandrijving is een must en het moet betaalbaar blijven. Daarnaast moest het de auto ook op ‘kruipsnelheid’ kunnen rijden in het terrein, zonder uit te vallen. Dus je snapt het al: de capaciteiten van bijvoorbeeld Toyota RAV4 met de prijs van een Toyota Aygo. Over die kruipsnelheid gesproken: Het team van engineers kreeg het uiteindelijk voor elkaar om de auto bij 1.000 toeren te laten rollen met een snelheid van 5,79 kilometer per uur. Probeer dat maar eens uit met je eigen auto.

De eerste digitale render van de Dacia Duster

De snorkel, het symbool van ‘design to cost’ bij Dacia

In Nederland hebben we er relatief weinig van gemerkt, maar de eerste Duster-generatie was een bestseller, zijn tweede generatie nog meer. Zeven jaar na de oorspronkelijke lancering, in 2017, was de briefing duidelijk: het DNA van Duster behouden en erop voortbouwen om een nog betere versie aan te bieden. Na diverse interne wedstrijden en erg inspirerende ontwerpen was de keuze snel gemaakt: een gespierder design, een hogere gordellijn, naar achteren opgetrokken achterramen en een herkenbaar maar krachtiger radiatorrooster.

Aan designanekdotes is er geen gebrek. Zeker als je moet innoveren en betrouwbare oplossingen moet aanreiken tegen een lage kostprijs. Bij Dacia heerst het principe van ‘design to cost’. Het bewijs, het verhaal van de snorkel! Dit zwarte onderdeel, dat doet denken aan de echte snorkel van extreme terreinauto’s, is een iconische signatuur van Duster. Dit onderdeel is bijzonder functioneel omdat het de zone perfect beschermt tegen steenslag en modder en het mogelijk maakt om de zijdelingse richtingaanwijzer te bevestigen. We hebben geld bespaard door het stuk onbewerkt te laten, zonder lak, en kregen een uniek design dat Duster een avontuurlijke uitstraling geeft.” Win-win dus!

Er is echter een ding dat de ontwerpers nog niet hebben verteld. De Duster 2 is het enige Dacia-model met drie ventilatieroosters in plaats van twee in het midden van het dashboard. Opvallend, niet? En dat is geen toeval, het werd gedaan omwille van ‘het oog wil ook wat’ en het comfort, want het centrale ventilatieroosters voorziet de tweede zitrij van extra lucht. Zo zie je maar waar eens hoeveel denkwerk er eigenlijk in het ontwerpen van een auto zit!

40 keer bekroond!

Ontwerpers en ingenieurs hebben er alles aan gedaan om deze unieke auto te creëren, maar ook de producenten moesten heel wat uitdagingen het hoofd bieden. De fabriek van Pitesti (Mioveni), op 200 km van Boekarest, werd omgebouwd en gemoderniseerd om Duster te produceren. Een geïntegreerd platform, specifieke kittingzones om onderdelen voor te bereiden, automatisch geleide karren (AGV) en ergonomische werkposten, aangepast aan elke handeling. Voor de Roemenen is Duster een nationale trots geworden: politie, leger, ambulance… Duster werd door alle overheidsdiensten en grote ondernemingen omarmd.

Zo, dit was het verhaal achter de eerste 2 miljoen Dusters die van de band zijn gerold. Dacia is klaar voor de volgende 2 miljoen exemplaren. Maar nu zijn we benieuwd, nu je het verhaal kent achter de Duster zijn wij benieuwd: Zou jij overwegen er een te bestellen / kopen en waarom wel of niet?

Bron: Dacia.

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.