De beste Lotus Elise ooit is een feit!

De Lotus Elise Cup 250 is een serieus speelmonster die regelrecht voor je nek komt, voor een knuffel.
Als je in de markt bent voor een ontzettend sportief wagentje dat ongeveer evenveel weegt als een héle grote zak veren, hoef je eigenlijk niet veel verder te zoeken dan het Britse Lotus. De sportwagenfabrikant——en iconisch ex-Formule 1 team——opgericht door visionair en algemeen interessant persoon Colin Chapman, is expert in het maken van lichtgewicht circuitmonsters. Hoewel ze er de laatste jaren steeds meer modellen uit beginnen te pompen, steekt de Elise nog altijd met kop en schouders boven de rest uit. De wagen is dan ook synoniem met het merk. Het is de Britse variant van Ferrari en de kleur rood; de twee zouden zonder elkaar niet hetzelfde zijn.
Lotus telt bij elkaar nog geen handvol modellen. Het tegenovergestelde geldt echter voor het aantal variaties dat ze maken van die modellen. De wagens zijn in zoveel verschillende smaken te verkrijgen, dat er geen mens bestaat die niets van hun lust. Laatst lieten we je nog een Exige zien die het beste van beide werelden combineerde, maar vandaag is het de beurt aan de Elise.
Dat Lotus hem zelf al hun beste Elise ooit noemt zegt al heel wat, maar om hun redenering te begrijpen, zijn we genoodzaakt de feiten in te duiken. De Elise Cup 250 vindt, net als de Exige Cup 380, een plekje tussen de standaard- en circuit uitvoeringen en nestelt zich er alsof hij daar altijd al thuis hoorde. Omdat het wel gewoon een Lotus blijft, zijn ze qua vermogen allesbehalve indrukwekkend. Met 246 pk en 250 Nm koppel zullen ze bij weinig mensen een deuk in een pakje boter slaan. De truc zit hem echter in een term die ik al eerder liet vallen.
Fabrikanten als Lotus staan er namelijk om bekend om vermogen grotendeels te negeren. Nee, gewicht, en vooral het besparen ervan, gaat boven alles! Dat verklaart dan ook waarom deze Cup 250 slechts 860 kg weegt. In zulke omstandigheden gedijt zo’n kleine, 1,8-liter Toyota-motor wel! Deze combinatie zorgt ervoor dat je sprintje naar de 100 km/u in 4 seconden plus een oogwenk is gebeurd! En nog belangrijker, door het slimme verdelen van het geringe gewicht geniet de Elise Cup 250 van een wegligging waar je “u!” tegen zegt. Uiteraard is dit niet alleen te danken aan het gewicht, aangezien het spoilerwerk een substantieel deel hiervan voor zijn rekening neemt. Bij 225 km/u zorgt het zelfs voor 125 kg aan neerwaartse druk!
Jammer genoeg heeft alles een prijs, zo ook deze Cup-versie van de Elise. In Engeland betaal je er al gauw £47.400 voor. Oh, en de optionele brandblusser kost nog eens £2.800!