De Audi RS4 is de AWD power-station die je moet hebben

De Audi RS4 is de AWD power-station die je moet hebben

Audi RS4 Avant

Jawel, zelfs nu de V8 eruit is getrokken!

Tijdloze wagens vind je overal, als je maar goed kijkt. Zelfs als het recept over tijd verandert, kan de smaak hetzelfde blijven. Tenminste, dat is wat ik voel als ik de RS4 zie. De wagen bleek een van mijn eerste blootstellingen aan gruwelijk krachtige wagens, toen mijn vader me wees op een matgrijs, geparkeerd exemplaar. De wagen was, zelfs met zijn fikse uitbouw, een auto die in staat was om op onopvallende wijze de straten te terroriseren. Dat waardeerde ik wel.

Deze “levenswijze”, om het zo maar even te noemen, is me tot op heden bijgebleven. De RS4 heeft in de tussentijd de nodige aanpassingen te verduren gekregen, wat in de nieuwste versie o.a. resulteerde in het verdwijnen van de V8 en een design waar niet iedereen even blij mee is. Naast het opgedirkte design kent de voorbumper voortaan enorme luchtgaten, is de wagen drie centimeter breder dan het origineel en zit er achterop zelfs een heuse spoiler. En bij het zien van die dikke knalpijpen of nieuwe 19″ velgen, krijgt de aanschouwer het spontaan een stukje warmer.

Belangrijk om op te merken is dat de nieuwe RS4 ongeveer een hele volwassene aan gewicht kwijt is. Desondanks is het met zijn 1.790 kg absoluut geen lichtgewicht——iets wat zijn interne Van Dale blijkbaar niet heeft meegekregen, aangezien de term “langzaam” er niet in voor lijkt te komen. De RS4 is met een acceleratietijd van 4,1 seconden naar de 100 km/u namelijk maar een fractie trager dan zowel de RS5 als de RS6, die het sprintje in respectievelijk 3,9 en 3,7 seconden afleggen. Laat je echter niet op het verkeerde been zetten door afwijkende cijfers, want de RS4 is gewoon voorzien van hetzelfde blok als de RS5, namelijk die 2,9-liter twin-turbo V6. In beide wagens is het stuk metaal goed voor 450 pk en nog eens 600 Nm koppel. De topsnelheid is zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/u, al gooit het RS Dynamic Package er nog 30 km/u bovenop, mocht je de optie aanvinken.

Kopen kan, al zijn de exacte prijzen voor Nederland nog niet bekend. Voorlopig kun je rekenen op een basisprijs van €79.800,- al is dat zonder belastingen.

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant

Audi RS4 Avant

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.