Audi R8 V10 RWS
Home, Nieuws

De Audi R8 V10 RWS is de eerste achterwiel aangedreven R8

Audi R8 V10 RWS

Hoeven we daar ook niet meer over te zeuren!

Of het nu voortkomt uit een gevoel van nostalgie, of omdat het gewoon waanzinnig lekker is: achterwielaandrijving is voor velen een waar genot. Audi hield zich lange tijd op behoorlijke afstand van dit fenomeen, maar met de komst van de geheel nieuwe R8 V10 RWS komt daar een einde aan, al kunnen we het niet helemaal toedichten aan de smachtende puristen. Ondanks hun geschreeuw is het namelijk niet verrassend dat Audi besloot de R8 om te toveren tot een versie die de krachten naar zijn achterwielen stuurt. Een ander lid uit de VAG-familie, Lamborghini, maakte met de Huracán LP580-2 namelijk eerder al een gelijksoortige auto.

De R8 en Huracán deelden sowieso al aardig wat techniek, en met de komst van de R8 RWS zijn er voortaan nog meer parallellen. Dankzij het uitblijven van een aantal voor vielwielaandrijving noodzakelijke spullen, wisten de technici van Audi nog 40 kg en 50 kg respectievelijk te besparen voor de Spyder en Coupé. Hetzelfde blijft de 5,2-liter V10, die voor zowel de pk’s als het koppel een waarde van 540 noteert. Omdat je met achterwielaandrijving wat meer moeite hebt om het vermogen naar de grond te krijgen, doet de RWS er iets langer over om naar de 100 km/u te komen. Desalniettemin is het met ongeveer 3,7 seconden absoluut geen trage bak. De topsnelheid ligt op 320 km/u.

Geïntresseerden zullen blij worden verrast, want de RWS is een stukje goedkoper dan de standaard R8. De Coupé staat voor €212.090 op de stoep, terwijl de Spyder met een prijs van €227.550 net iets meer kost. Er zullen slechts 999 stuks worden geproduceerd.

Audi R8 V10 RWS

Audi R8 V10 RWS

Audi R8 V10 RWS

Audi R8 V10 RWS

Audi R8 V10 RWS

Audi R8 V10 RWS

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.