De ATS GT is nét geen McLaren 650S
Want ook Italianen houden van Engelse lekkernijen!
Italianen bouwen maar wat graag sportwagens. Het land is tot de nok toe gevuld met kleine, zelfstandige sportwagenbouwers. De mannen van Automobili Turismo e Sport behoren ook tot dit groepje. Het bedrijf vindt zijn oorsprong in de jaren ’60, toen stafleden van Ferrari besloten genoeg te hebben van Enzo’s leiding. Helemaal klakkeloos verliepen hun ondernemingen niet; door de jaren heen is het bedrijf bijvoorbeeld zelfs bankroet gegaan. Vanaf 2012 kende het bedrijf echter een wederopstanding. Twee auto’s later is het inmiddels tijd voor de ATS GT.
Puur Italiaans is het feestje niet. De ATS GT is namelijk grotendeels gebaseerd op de Mclaren 650S. Klinkt als een vreemde stap, maar ongegrond is het zeker niet. De racewagens van Bruce McLaren, de “oprichter van”, maakten in een ver verleden namelijk meermaals gebruik van motoren van Serenissima, die op hun beurt weer gebruik maakten van technieken die nauw verwant waren aan de techniek van ATS. Volg je het nog?
Nou goed, nu je een vleugje van het verleden hebt meegekregen, is het tijd om terug te keren naar het heden. De ATS GT is zoals gezegd grotendeels een 650S in een ander jasje. Qua performance betekent dit dat de GT net als de 650S een 3,8-liter twin-turbo V8 heeft die rond de 650 pk produceert. Een upgrade brengt het totaal zelfs tot boven de 700 pk. Deze figuren schieten de auto in 3 volle seconden naar de 100 km/u, waarna hij pas bij ongeveer 330 km/u ophoudt met accelereren.
De GT voorziet de bestuurder van drie verschillende rijmodi: Viaggio (straat), Sport (sport) en Corsa (circuit). De grotendeels uit koolstofvezel vervaardigde straatraket is overigens aardig zeldzaam, gezien ATS er slechts twaalf op de planning heeft staan. Er snel bij zijn is dus een must.
Foto’s via Autocar