De 5 grappigste autoreclames van Nederlandse bodem

De 5 grappigste autoreclames van Nederlandse bodem

Destijds deden automerken meer moeite dan alleen wat ‘rolling shots’ en hippe muziek

‘Vroeger was alles beter’. Dat horen we wel vaker in de autowereld. Of dat nou écht zo is, bespreken we vast een andere keer. Maar we kunnen het wel zeggen over de autoreclames. Nou ja, ze hadden toen in ieder geval wat meer gevoel voor humor.

01

Bron: © Volkswagen

Grote kans dat je deze reclame van Volkswagen al eens gezien hebt, maar hij is gewoon té goed om niet te vermelden. In de korte video zien we hoe een jongeman een tweedehands Golf wil kopen. De twee denken een ‘fris’ exemplaar op de kop te kunnen tikken, aangezien de Golf verkocht wordt door een oud vrouwtje. Maar dat blijkt niet helemaal het geval te zijn.

02

Bron: © Holland Casino

Een poging van het Nederlandse gokhuis om de jeugd aan te spreken. En dat is ze aardig gelukt. In deze reclamespot speelt een Opel Kadett B Coupé – met de nodige stereotyperende passagiers – de hoofdrol.

Een politie-agent houdt het gezelschap aan, waarna de bestuurder duidelijk niet heel eerlijk is over zijn snelheid. In plaats van een ‘pokerface’ te tonen, beweert hij 230 km/u te hebben gereden. Niet heel realistisch voor de Kadett, maar daarom wel heel grappig.

03

Bron: © Centraal Beheer

In 2005 lanceerde Centraal Beheer wederom een klassieker onder hun ‘Even Apeldoorn Bellen’ motto. Boodschappen uitladen op een helling is al een drama, helemaal als dit in een parkeergarage gebeurt. En natuurlijk gebeurt het ergste – in een ‘kettingreactie’ aan ongelukkige momenten is uiteindelijk de eigenaar van een Ferrari de klos.

04

Bron: © Delta Lloyd

Ook de verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd kwam met hun eigen autoreclames. We zien eerst een groepje mannen op de parkeerplaats naast hun auto staan, met harde muziek op de achtergrond. Vervolgens rijdt een opvallende hatchback – duidelijk verhoogd en aangepast – richting de groep. Wanneer het raam naar beneden rolt, zien we twee jonge kerels op de beat meebewegen. Het wordt al snel duidelijk wat de boodschap van de video is.

05

Bron: © Volkswagen

Volkswagen had schijnbaar hele teams op hun marketing-afdeling voor de tv-uitingen, want ook dit spotje is velen bijgebleven. De man in de video heeft een hond waar menig autoliefhebber van droomt. Het witte beestje lijkt trekjes te hebben van een auto. Een brommende motor als ze een wandeling in het bos maken, piepende banden als ze een bocht maken en de hond imiteert zelfs de parkeerhulp. Nog een klassieker van de Duitse autofabrikant.

Kevin Pollemans

Kevin is al jaren actief binnen de automotive, en vertelt met zijn passie opmerkelijke verhalen over alle soorten auto's; van GT3 Touring tot een 2000 GT-R.