Cupra Leon VZ Cup: de nieuwe Spaanse hothatch!
Seat is de laatste jaren bezig met een inhaalslag: werd het eerst nog gezien als het ondergeschoven kindje van de VAG-groep, tegenwoordig hoort Seat bij de beste jongetjes van de klas. En dat is niet zomaar, want voor het geld van een GTI krijg je bij Seat R-kwaliteit en vermogen.
Deze Cupra Leon VZ Cup is daar ook weer zo’n voorbeeld van, maar let wel: hij is speciaal voor de Duitse markt, dus als jij als Nederlander er een wil hebben, wordt het importeren geblazen. We kunnen het maar alvast gezegd hebben.
En blazen, dat kan deze VZ Cup wel: 300PK, 7-traps DSG en voorwielaandrijving op de hatchback-variant, terwijl de Sportstourer VZ Cup 310PK krijgt en wel vierwielaandrijving. Voor 40 – 50K aan euro’s in Duitsland, haal je dus wederom R-materiaal in huis met een Spaans sausje. We beginnen met het interieur: De kuipstoelen die de nieuwe Leon meekrijgt zijn ongelooflijk fijn om naar te kijken, stralen luxe uit met het gestikte logo en hoogstwaarschijnlijk zitten ze ook als gegoten, wetende dat in de vorige generaties Cupra de kuipstoelen een ongelooflijke verbetering waren ten opzichte van de standaard stoelen. Het stuur doet denken aan die van een Audi RS met een rijmodus-knop, de afgevlakte onderzijde en de contrasterende stiksels.
De nieuwe Cupra is qua exterieur een auto van formaatje ‘Hier ben ik!’, synoniem voor lekker aanwezig. Van de 19 inch velgen in koper-tint, Exclusive-II genoemd, tot grote achterspoiler, de dikke diffusor en de 4 uitlaattips die daar onder vandaan komen. Trouwens, het samenspel tussen de velgen en de remklauwen in dito kleur is wel heel fijn om naar te kijken.
Wij weten niet hoe het met jou zit, maar wij zijn fan van deze Seat Cupra Leon VZ Cup en als wij zouden moeten kiezen tussen een Golf GTI / R of deze, zouden wij de Golf lekker laten staan!