Colin Caresani: 18-jarige Haarlemmer vertelt over leven in de DTM

Colin Caresani: 18-jarige Haarlemmer vertelt over leven in de DTM

Bij ‘Hart voor Auto’s’ zijn we dagelijks bezig om interessante verhalen te vinden. En we spreken ook met veelbelovende gezichten in de automotive. Een van hen is Colin Caresani; deze 18-jarige Haarlemmer maakte de afgelopen jaren indruk in de autosport. We spraken hem laatst over zijn grote passie.

Caresani, Colin, DTM, Trophy, Motorsport, 18-jarige, Haarlemmer
Bron: © Instagram Colin Caresani

Colin, voor de mensen die jou nog niet kennen. Kan je jezelf kort introduceren?

Mijn naam is Colin Caresani, 18 jaar oud. Geboren in Haarlem (NH) en op dit moment actief als autocoureur voor DTM-Trophy constructeur Project 1 (sinds 2022 actief in de raceklasse)”. Bij deze nieuwkomer in de race-series wordt Colin uitgedaagd door zijn Duitse teamgenoot Louis Henkefend.

In welke raceklasse rijd je op dit moment, en met welke auto ben je momenteel actief?

Op het moment ben ik voornamelijk actief in de DTM Trophy. Dat is eigenlijk de laatste stap vóór de DTM. In de DTM Trophy gebruiken we GT4-spec auto’s, zoals de Audi R8, Porsche GT4 RS en de Mercedes AMG GTR. Zelf rijd ik in de BMW F82 M4 GT4. Afhankelijk per kampioenschap heeft de BMW tussen de 460 en 520PK door de Twin-Turbo 3.0-Liter Inline 6-cylinder die voorin ligt“.

Hoe ben je in de autosport terechtgekomen? 

Ik woon slechts 3 kilometer van het circuit in Zandvoort. Vroeger kon ik de auto’s, als de wind goed stond, al horen vanuit mijn kamer. Dan ging ik er meteen naartoe! Dit in combinatie met het feit dat mijn vader (Roman Caresani) én opa (Kees Kooij) ook voor de hobby hadden geracet, maakte het haast onmogelijk voor mij om er niet verliefd op te worden“. Vanaf zijn vierde is de 18-jarige Haarlemmer al te vinden op de baan. Inmiddels heeft hij in diverse klassen ervaring.

Uiteindelijk mocht ik in 2013 voor het eerst in een kart stappen in Lelystad“. Hierna heeft Colin geracet in 2-takt karting, de Ford Fiesta Cup en in de HARC (Historische Auto Ren Club). In 2021 was hij nog succesvol in de VRM BMW M2 Cup. Hier werd hij zowel Nederlands als Benelux kampioen.

In de DTM rijd je met #47 op de auto. Wat is het verhaal achter dit nummer? 

Mijn vader reed altijd met nummer 7 of 107. Toen ik voor het eerst aan het Nederlands Kampioenschap meedeed, moest ik ook een nummer kiezen en het enige nummer wat ik kon kiezen was 47. Dit wilde ik absoluut niet (omdat het niet 7 was), maar het is gewend geraakt en heb het nooit meer veranderd.”

Caresani, Colin, DTM, Trophy, Motorsport, BMW, M4, Circuit
Bron: © Colincaresani.nl

Wat vind je het tofste aan (het racen in) de motorsport?

De precisie die nodig is op echt hoge snelheden. Racen draait alleen maar om details en je wilt ontelbaar veel dingen perfectioneren, terwijl je rondrijdt op zulke hoge snelheden en met zo’n druk. Rem je 10 meter te laat in een kwalificatierondje, dan kan zomaar je hele weekend verpest zijn.”

Wat is iets dat je onderschat hebt in de motorsport?

Hoe normaal teleurstellingen en slechte weekenden zijn. Ik dacht altijd dat je met 1 slecht weekend al snel afgeschreven zou zijn, maar elke coureur heeft wel een paar slechte weekenden in een jaar.”

Je hebt een drukke racekalender in Europa (Duitsland, Oostenrijk, Italië). Hoe bereid jij je nou voor op een raceweekend? 

Voor het gehele jaar heb ik een fysiek trainingsschema ingepland. In een raceweek heb ik bijvoorbeeld minimaal twee fietstrainingen en bereid ik me vooral voor in de simulator. Hier doe ik ongeveer 300 rondes met de auto en het circuit van dat weekend. Op de woensdag in een raceweek heb ik met mijn team meetings over de planning en de beste strategie voor het weekend.”

Er staan een aantal historische circuits op de racekalender. Heb je zelf een duidelijke favoriet, en waarom heeft die baan specifiek jouw voorkeur?

Imola is heel bijzonder! Het heeft een mega geschiedenis en is het meest uitdagende circuit van de kalender, door de vele ‘’changes of direction’’ in chicanes en technische stukken. Buiten dat is de ligging van het circuit midden in een typisch Italiaans dorp. Echt speciaal!

We zijn ook benieuwd wat voor ‘Hart voor Auto’s’ jij zelf hebt. Welke auto(s) zie je graag in de toekomst op jouw oprit staan?

Hier kunnen we nog een heel eigen artikel over schrijven! Ik ben fan van veel auto’s, maar als ik één auto moet kiezen als ‘petrolhead’ zou het een BMW M3 E92 GTS zijn.”

Op dit moment sta je tweede in de klassering, en met ‘Project 1‘ op een voorlopige eerste plaats. Wat is jouw kijk op de rest van dit seizoen?

Wij kwamen hier om kampioen te worden, zowel in het coureurs-kampioenschap als het constructeurs kampioenschap. Na de DNF in de 6e ronde van het seizoen in Oostenrijk is dat wel echt lastig geworden, maar dat verandert niks in onze voorbereiding voor de laatste race in Hockenheim. We gaan altijd voor de volle 100%, los van de resultaten in het verleden.” 

Het laatste weekend van de DTM Trophy op de Hockenheimring vindt plaats van 7 tot 9 oktober. Wil je de prestaties van Colin in de gaten houden? Volg de 18-jarige Haarlemmer dan via deze link!

Lees ook:

Kevin Pollemans

Kevin is al jaren actief binnen de automotive, en vertelt met zijn passie opmerkelijke verhalen over alle soorten auto's; van GT3 Touring tot een 2000 GT-R.