Bumperkleven om brandstof te besparen.
Niels Hoogma is bekend geworden als verkeerspolitie bij het TV-programma Wegmisbruikers. Maar heeft door de jaren ook een ‘hart voor auto’s’ gekregen. Door zijn werk heeft Niels al veel ervaringen gehad met auto’s in alle soorten en maten. Dat maakt hem de perfecte man om voor Hart voor Auto’s te schrijven.
Niels beantwoord jouw verkeersvragen en deze keer luid de vraag : Bespaar je brandstof met bumperkleven?
Het is gelukkig alweer enkele maanden terug dat de brandstofprijzen torenhoog waren. Zelden stond ik met zoveel tegenzin de tank vol te gooien met diesel. Niet alleen omdat de dieselprijs die van benzine had ingehaald maar ook omdat de wegenbelasting nog altijd aanzienlijk meer is dan die van de benzinevoertuigen. Maar dacht je enige tijd terug nog slim te zijn en elektrisch te gaan rijden, merk je dat ook daar steeds meer beperkingen komen in het voordeel daarvan. Denk aan de hogere stroomkosten, tekort aan laadpalen en subsidies die sneller uitgeput zijn dan de gaslevering uit Rusland. En dat alles leidt ook op de weg soms tot bijzondere situaties.
Waar je vroeger vooral de luxe auto’s van drukke zakenlieden of bedrijfsbusjes vaak bovenop de bumper zag van hun voorligger is dat beeld wat aan het veranderen. Natuurlijk zijn er nog altijd bestuurders die het liefste de auto voor hen van de linker naar de rechterrijstrook willen duwen. Maar inmiddels valt het op dat er een ook een gros bestuurders zijn die juist op de rechterrijstrook wel erg dicht op een vrachtwagen gaan rijden.
Nu kennen we natuurlijk uit de sportwereld het zogenaamde slipstreamen. Wielrenners of schaatsers die bovenop elkaar gaan rijden om zo profijt te hebben van de lagere luchtweerstand die je voorligger veroorzaakt. Dat bespaart je energie doordat je als het ware wordt meegezogen door de lagere luchtstroom achter de persoon voor je. Dat ook het onderweg geloosde speeksel en snot in hetzelfde tempo om je oren vliegt neem je dan kennelijk voor lief. En dit zien we ook in de auto- en motorracesport terug, behalve dan dat de lichaamssappen zijn vervangen door uitlaatgassen en opspattende steentjes en bandenrubber.
Maar ook de gewone weggebruiker laat zich steeds vaker verleiden om rendement te halen uit dit fenomeen. Meer dan eens zie je auto’s tegenwoordig op de rechterstrook pal achter een vrachtwagen rijden. En waar dit eerst vaak duidde op een bestuurder die met hele andere dingen bezig was dan het autorijden blijkt het nu ook te gaan om een bewuste keuze om brandstof of stroom te besparen.
Onlangs kwam dit tot een interessant gesprek met een bestuurder van een Seat Mii. De bestuurder van deze lekker praktische en compact stadsauto reed op nog geen 4 meter achter een grote truck met oplegger. In eerste instantie denk je dat de chauffeur van de vrachtwagen op een inventieve wijze zijn privéauto weet mee te slepen. Maar bij het naderen van de auto zit daar dan toch een jongeman achter het stuur die niet alleen achter de oplegger weet te blijven rijden, maar ook de vaardigheid bezit om tegelijk op zijn telefoon bezig te zijn. De vrachtwagenchauffeur heeft kennelijk niks in de gaten of het interesseert hem weinig en lijkt gewoon rustig zijn weg te volgen.
Bij een tankstation niet veel verderop komt het tot een leuk gesprek. Uit oprechte nieuwsgierigheid vraag ik hem waarom hij zo kort op de vrachtwagen rijdt. Tot mijn verbazing geeft de jonge bestuurder aan dat het hem net voldoende helpt om met de resterende acculading thuis te komen omdat hij anders lang moet wachten tot de auto weer voldoende is bijgeladen. In mijn ooghoeken zie ik nu dat dit de Seat Mii Electric is die dus accu’s aan boord heeft en een theoretisch bereik van 260 kilometer. Wat je natuurlijk nooit echt haalt.
Volgens de bestuurder scheelt het hem tussen de 20 tot 30% aan verbruik door zo te rijden. Net het verschil om thuis te komen zonder bij te laden. Dit resultaat haal je dan alleen als je echt heel dicht op de vrachtauto rijdt. Al er iets meer onderlinge afstand is gaat de luchtstroom je juist weer tegenwerken en neemt het verbruik snel toe.
De slimme bestuurder zegt natuurkunde te hebben gestudeerd en veel te weten van de luchtstroom, dus ook waarom dit werkt. Gelukkig heb ik dan weer redelijk wat verstand van verkeer en vraag hem naar de natuurkundige uitleg van de stopafstand; Stopafstand = Reactietijd * Vbegin + S. Simpel gezegd: je bent altijd te laat!
Hoezeer het slipstreamen ook kan helpen eerder thuis te komen door belachelijk dicht op een vrachtwagen te rijden, het weegt niet op tegen helemaal niet thuis komen als gevolg van een ongeval. Want hoe snel je ook kan reageren, je ontkomt niet aan minimaal een goede seconde aan reactietijd op het moment dat je moet gaan remmen. Als de vrachtwagen voor je plots stevig moet remmen registreren je ogen dit, gaat het signaal naar je hersenen die vervolgens een prikkel naar je voet sturen dat je moet gaan remmen.
Dit alles duurt bij een oplettende bestuurder al snel een seconde. In die seconde leg je bij 80 km/u al 22 meter afstand af. De paar meter tussen jou en de vrachtwagen zal dus nooit voldoende zijn om schadevrij tot stilstand te komen. En dan is het hopen dat het bij alleen schade blijft. Eigen schuld zul je misschien denken. Maar ook de vrachtwagenchauffeur heeft direct te maken met jouw schade of erger. Los van de eventuele maatschappelijke kosten.
Na deze uitleg bleek ook de Mii-bestuurder zich wel degelijk bewust van de gevaren en beloofde beterschap. Of dit besef het zal winnen van de tijdbesparing om thuis te komen weet ik niet. Maar ik hoop dat deze en alle andere bestuurders het kunnen opbrengen om onderling voldoende afstand te bewaren. Het beste middel om meer zicht naar voren te hebben, op tijd te kunnen remmen en vooral veilig thuis te komen.
Heb jij ook een automotive-gerelateerde vraag voor mij? Stuur deze dan in via info@hartvoorautos.nl