Bugatti en Rimac bundelen officieel krachten en worden Bugatti-Rimac

Bugatti en Rimac bundelen officieel krachten en worden Bugatti-Rimac

Snelheid en de toekomst, de merken staan er beide om bekend. Door de krachten te bundelen zullen de merken het beste in elkaar naar boven halen…

Vorige maand suggereerde een rapport dat een van ‘s werelds meest iconische hypercar makers zou samenwerken met een elektrische startup, maar nu is het officieel. Porsche, Rimac en Bugatti hebben een nieuwe hypercar-onderneming opgericht met de naam Bugatti-Rimac, die zijn hoofdkantoor in Zagreb, Kroatië, vestigt en tegen het einde van het jaar zijn deuren zal openen voor werknemers.

Met deze stap heeft het Kroatische ingenieursbureau nu een aandeel van 55 procent in de Bugatti-Rimac joint venture, terwijl Porsche 45 procent in handen heeft. Bovendien bezit de Duitse autofabrikant nog steeds 24 procent van Rimac na de investering van $ 83 miljoen van het bedrijf in maart.

Bugatti-Rimac zal in eerste instantie twee voertuigen produceren als onderdeel van de nieuwe samenwerking: de huidige W16-aangedreven Chiron nog steeds onder het Franse merk, en de nieuwe elektrische Nevera met een Rimac badge. De Chiron zal nog steeds worden geproduceerd in de fabriek van het bedrijf in Molsheim, Frankrijk. In de toekomst zullen meer gezamenlijk ontwikkelde auto’s aan het assortiment worden toegevoegd, waarschijnlijk allemaal hybride of volledig elektrisch, maar het is onduidelijk waar het bedrijf precies van plan is deze voertuigen te produceren.

“Deze joint venture is het voorlopige hoogtepunt van een strategische investeringsketen”, zegt Lutz Meschke, lid van de raad van bestuur. “We hebben in 2018 al de eerste aandelen in Rimac gekocht en sindsdien hebben we ons aandeelhouderschap geleidelijk vergroot. We hebben al heel vroeg een hechte relatie opgebouwd met Mate en zijn uiterst innovatieve team.”

Hoewel het grootste deel van het partnerschap Bugatti en Rimac omringt, zal Porsche een belangrijke strategische rol spelen in de onderneming. Porsche CEO Oliver Blume en vice-voorzitter Lutz Meschke zullen beiden lid zijn van de Raad van Commissarissen. Ondertussen zal de 33-jarige Mate Rimac optreden als CEO van Bugatti-Rimac.

“Dit is echt een spannend moment”, zei Rimac. “Rimac Automobili is zeer snel gegroeid en de joint venture tilt het bedrijf naar een geheel nieuw niveau. Bugatti en Rimac passen perfect bij elkaar en passen beide belangrijke technieken toe…. samen zullen we onze kennis, onze technologieën en onze krachten bundelen met het doel om in de toekomst heel bijzondere projecten te creëren.”

Thomas Heule