Bugatti Chiron Super Sport getest met 440 KM/H!!
De tests op hoge snelheden zijn bij Bugatti vaak een teken dat het ontwikkelingsprogramma tot einde komt en de afleveringen aan de beurt zijn….
De Bugatti Chiron Super Sport met lange staart is terug, hoewel hij het achtervoegsel ‘300+’ heeft verloren van de recordbrekende speciale editie die bij zijn debuut in de zomer van 2019 meteen uitverkocht was. Maar geen zorgen deze nieuwe Super Sport versie is ook niet traag.
Na tests die zijn uitgevoerd met “slechts” 380 km/h, is de nieuwste smaak van het W16 beest de laatste ontwikkelingsfase ingegaan, waarbij de elektronisch geregelde topsnelheid van 440 km/h wordt bereikt. Om alle relevante gegevens nauwkeurig te registreren en op het laatste moment aanpassingen te maken, hebben de deskundigen uit Molsheim een prototype uitgerust met ongeveer 100 extra sensoren die temperatuur, druk en andere belangrijke informatie registreren.
Bij die snelheden is de Chiron Super Sport een echte insectendoder, zoals blijkt uit een van de aangrenzende afbeeldingen die de vuile voorkant van het prototype laat zien. Alle snelle tests zijn uitgevoerd in de Top Speed modus om eventuele knikken weg te werken voordat de leveringen aan klanten eind augustus beginnen. Zelfs bij zijn topsnelheid van 440 kilometer per uur, vermeldt Bugatti dat de nieuwste versie van de quad-turbo 8,0-liter machine geen compromissen sluit op het gebied van veiligheid.
De Chiron Sport heeft meer te bieden dan de verlengde achterkant en extra vermogen ten opzichte van het standaardmodel, aangezien de ingenieurs ook de transmissie hebben aangepast. De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling schakelt pas naar de zevende versnelling bij een snelheid van 403 km/u. De motor, die 1.577 pk sterk is, helpt de hypercar “sterk te accelereren”, zelfs na het bereiken van de 400 km/u-grens.
0 naar 100 km/h wordt dan ook behaalt binnen 2,4 indrukwekkende seconden, 0 naar 200 km/h in 5,8 seconden en 0 naar 300 km/h in 12,1 seconden. Een volle seconde sneller dan een standaard Chiron. Natuurlijk, het is niet de bizarre versnelling van de Rimac Nevera, maar voor een auto met verbrandingsmotor zullen maar weinig productievoertuigen ooit in de buurt komen.
Deze verbazingwekkende prestatiestatistieken brengen kosten met zich mee, aangezien de Super Sport wordt verkocht voor € 3,2 miljoen vóór belastingen en ook vóór “een grote verscheidenheid aan opties voor persoonlijke aanpassingen”. Ja, er zijn extra’s voor een auto die al vele miljoenen euro’s kost.