‘Bugatti Chiron Longtail gaat in productie en kan 515 km/h’

‘Bugatti Chiron Longtail gaat in productie en kan 515 km/h’

In theorie althans, Bugatti heeft immers aangegeven geen nieuwe recordpogingen te gaan doen.

Tenzij je de afgelopen dagen onder een steen hebt geleefd, heb je gezien dat Bugatti eerder deze week geschiedenis schreef door ruim 490 km/h te halen met een Bugatti Chiron ‘Longtail’. Vandaag verklaart het in Molsheim gevestigde merk dat de longtail Chiron heeft wat nodig is om nógg hogere snelheden te bereiken, maar dat het behalen van die extra snelheid ook afhant van de locatie. Bugatti heeft gekozen voor de testfaciliteit van Volkswagen Ehra-Lessein omdat het in hun ogen de veiligste locatie ter wereld is om zulke snelheden te rijden dankzij het 21 kilometer lange stuk asfalt met drie rijstroken, vangrails en reddingsdiensten aan beide kanten.

Er is echter één nadeel ten opzichte van andere locaties. Het stuk asfalt ligt namelijk op slechts 50 meter boven de zeespiegel. Ter vergelijking: het stuk snelweg in Nevada, waar de Koenigsegg Agera RS meerdere records plaatste, ligt op ongeveer ongeveer 1036 meter boven de zeespiegel. Hoe hoger boven de zeespiegel, hoe lager de aerodynamische weerstand is, want de luchtdruk en luchtdichtheid nemen af naarmate je hoger komt.

Bugatti heeft een rekensommetje gedaan en zij geloven dat de longtail Chiron 25 km/h sneller zou zijn geweest als de topsnelheid op de Nevada State Road 160 was getest. Met andere woorden, de gemodificeerde Chiron had de barrière van 500 km/h kunnen breken door 515 km/h te halen.

Our calculations have shown that we would have been around 25 km/h faster in Nevada,’ says Stefan Ellrott. But Bugatti decided against this option nonetheless. ‘Safety comes first at Bugatti. The route in Nevada is very long and only goes in one direction: security forces would have taken too long to get to the scene in an emergency. In addition, the track has a slight gradient of about three percent. It wouldn’t have felt right to set a record there.” – Aldus Stefan Ellrott, head of development bij Bugatti.

Productieversie
De longtail Bugatti Chiron die de waanzinnige topsnelheid neerzette, is misschien niet lang meer een zogenoemde one-off. In het persbericht noemt Bugatti de betreffende auto “a pre-production vehicle of a new Chiron derivative.” Bugatti heeft echter nog geen details vrijgegeven over wanneer de Bugatti Chiron Longtail in productie gaat.

Chassis-experts hebben de carrosserie van de longtail Chiron helpen vormen. De wijzigingen zorgen voor een extra lengte van 25 centimeter, en zijn het meest merkbaar aan de achterzijde. Om de luchtstroom te kanaliseren is er geen spoiler of luchtrem meer. De nieuwe plek voor het uitlaatsysteem helpt de luchtweerstand te verminderen. De nieuwe ophanging maakt daarnaast gebruik van een lasergestuurd systeem om de rijhoogte te bepalen.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.