BREAK: er is EINDELIJK een écht nieuwe Bentley Continental GT!
Maak kennis met de derde generatie.
Laat er geen twijfel over mogelijk zijn dat de Continental GT tijdloos is. Desondanks kan het geen kwaad om hem eens in de zoveel jaren te verversen. Na 6 jaar te hebben genoten van de tweede generatie, en de daarbijhorende updates, is het vandaag tijd om hem uit te zwaaien.
Laten we beginnen met het nieuws dat we allemaal willen horen: er ligt een W12 onder de kap. Het blok in de nieuwe Continental is een verbeterde versie van de 6-liter twin-turbo W12 die we al eerder in de Bentayga vonden. Verbeterd betekent in dit geval dat hij maar liefst 635 pk en 900 Nm koppel produceert. Deze specs zorgen ervoor dat de Continental in huidige vorm, met behulp van een dual-clutch achttraps transmissie, in slechts 3,7 seconden naar de 100 km/u snelt, en een topsnelheid heeft van 333 km/u. Dat is behoorlijk wat als je beseft dat het nog altijd geen lichtgewicht is. Bentley wist dankzij het nieuwe ontwerp 80+ kilogrammen van de wagen te snoepen t.o.v. de vorige uitvoering. Desalniettemin weegt de nieuwste generatie nog steeds rond de 2.200 kg.
Over dat nieuwe uiterlijk gesproken: is het geen absolute parel? Bentley heeft de zaken stevig aangepakt. Aan de ene kant schijnen de oerkarakteristieken van de Continental nog altijd behoorlijk door, aan de andere kant is het een totaal ander aanzicht. Vooral de wat lompere hoeken en vormen zijn eruit getrokken, om plaats te maken voor lijnen die enerzijds gladder zijn dan de zool van een bowlingschoen, en anderzijds een vleugje scherpte met zich meebrengen. De Continental GT is zodoende, in mijn ogen, stukken eleganter dan voorheen. Dat is voor een auto van zijn klasse ongetwijfeld een pré.
Die elegantie vinden we overigens niet alleen aan de buitenzijde, maar ook binnenin de wagen. Zo zijn ze bij Bentley met name erg trots op hun revolutionaire roterende 12,3″ touchscreen, die bij het starten van de motor tevoorschijn wordt getoverd. Mocht je het wat chiquer willen, dan kun je het mechanisme terugdraaien naar zijn startpositie, waarna er een gladde dash, of drie analoge klokjes opduiken. Verder is er een overvloed aan prachtig leer en hout.
Zoals gebruikelijk wordt er gebruik gemaakt van het beste materiaal, en wordt de auto op eigen, Engelse bodem met de hand in elkaar gezet. De nieuwe Continental GT kunnen we binnenkort op de IAA in Frankfurt met eigen ogen bewonderen.
Oh, en er is ook nog een video.