Brabus 3.6S: De Mercedes 190E on steroids!
Al sinds 1977 is Brabus actief in de powersedan-markt. Deze markt leefde helemaal op in de jaren 80 en uiteraard was de Duitse tuner er als de kippen bij om de Mercedessen van toen eens flink te kietelen.
De Mercedes 190E moest het ontgelden en werd opgebouwd als een DTM-toerwagen, maar dan zonder bodykit. De motor werd van 2,6 liter opgeboord naar 3,6 liter en al het onnodige moest eruit. De airco, want voor frisse lucht moest je de raampjes maar omlaag draaien, de achterbank, want de kinderen hoefden toch niet mee en alle geluidsisolatie, because gewichtsbesparing, punt. Een setje Recaro-kuipjes en een rolkooi en klaar.
Brabus doopte de opgefokte sedan de Brabus 3.6S alias de Brabus Lightweight, maar een babyboom bleef uit. De Duitsers wilden toch graag een achterbank om hun McDonalds-verpakkingen op te gooien en het bleef bij een enkele Brabus 3.6S, welke ook nog eens werd omgebouwd tot 3.6-24…
Dus eigenlijk, bestaat er helemaal geen 3.6S. FOUT! Sven Gramm, PR-directeur en rechterhand van Bodo Buschmann, dook in het verleden van Brabus en zag het eenmalige project van Brabus en zei ‘Ik moet er een hebben!’ en zo blijkt maar weer, soms krijg je wat je wilt. Sven kocht in 2008 een 190E 2.6 en liet deze in 10 maanden ombouwen naar de Brabus 3.6S zoals hij in de jaren 80 gepresenteerd werd. 270 pk en in 6,5 seconden naar de 100: check!
Het enige exemplaar in de wereld, in Signal Red notabene, mag nu weg. Ondanks dat de wagen in Engeland staat, zit het stuur aan de voor ons juiste kant en kan ie voor €150.000,- van jou zijn. Dus, koop jij deze ‘Mister-money-maar-no-smaak-C63’ of koop jij deze one-off? Oké, we doen heel nonchalant over een nieuwe C63 Coupe, maar we leggen je nog een verdomd lastige keuze voor!