BPM blijft maar stijgen en stijgen

BPM blijft maar stijgen en stijgen

Hoewel ons betere tijden werd beloofd en de hoogte van de aanschafbelasting op nieuw auto’s zeker lager zou worden, blijkt niets minder waar… Gemiddeld is de belasting per auto zelfs met ruim 50% gestegen.

De RAI Vereniging heeft een berekening gepubliceerd over hoe de BPM de afgelopen zes jaar is gestegen. Tussen 2012 en 2018 is de BPM voor benzineauto’s met maar liefst 56,4% toegenomen. Dat betekent gemiddeld van €2.967 euro naar €4.643. Bij diesels is de stijging nog met 82,7% nog extremer: van €4.857 euro naar €8.876. Zelf de BPM berekenen? Dat kan eenvoudig via de BPM calculator op Dasimport.nl.

Bijkomend effect is dat Nederlandse auto’s alsmaar ouder worden en daarmee ook steeds minder schoon.

“We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s almaar te verhogen.”. Aldus voorzitter Steven van Eijck. Hij vervolgt:

“Mede door de almaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.”

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.