Boetes in 2014 duurder, wel halvering aantal boetes

Met de ingang van 2014 nemen de boetebedragen opnieuw toe. Gemiddeld zijn de boetes dit jaar met 2,8 procent omhoog gegaan. Door rood kostte je in 2013 nog € 220,- en dat is € 230,- geworden.
Dat geldt ook voor niet-handsfree bellen wat je ook € 230,- gaat kosten en het niet dragen van de autogordel kost je in 2014 € 140,-. Verder zijn de boetes voor parkeren op een gehandicaptenplaats, keren op de snelweg en over de vluchtstrook rijden met een tientje omhoog gegaan; deze overtredingen kosten nu € 370,-.
Hoewel de boetebedragen elk jaar weer hoger worden, worden er de afgelopen jaren steeds minder boetes uitgeschreven. In 2009 werden er nog 1.319.610 boetes uitgedeeld na een staandehouding en werden er 10.503.600 boetes uitgedeeld aan automobilisten die werden geflitst. Dit tegenover 501.073 en 9.160.020 boetes in 2012.
Dit betekent dat de afgelopen vijf jaar het aantal bekeuringen dat agenten op straat uitschreven meer dan gehalveerd is terwijl de staandehoudingen veelal gaan om kwalijke zaken zoals rijden door rood licht, bellen achter het stuur of onder invloed van alcohol gaan rijden. Dit blijkt uit een onderzoek van RTL Nieuws.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV vreest dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt doordat de politie minder verkeerhufters op de bon slingert. De SWOV is bang dat het verder terugdringen van het het aantal doden en gewonden in het verkeer daarmee in gevaar komt. Vooral bij notoire verkeersovertreders, die veel ongelukken veroorzaken, werkt het goed als ze van de weg worden geplukt, zegt Henk Stipdonk van het SWOV. “Het is toch een gênante bedoeling zo’n staandehouding. Of het je nou op de fiets overkomt, in de auto of op de brommer, dat wil je niet. En dat wil je de volgende keer zeker niet weer.“. Daarnaast kunnen camera’s nog altijd niet detecteren dat je je gordel niet om hebt, aan het bumperkleven bent of dat je met alcohol op rijdt.
Verklaring
Eind 2010 werd het bonnenquota, de verplichting voor ieder agent om een minimaal aantal boetes uit te schrijven, afgeschaft en sindsdien daalt ook de hoeveelheid door agenten uitgeschreven boetes aanzienlijk. Ook werden er minder kilometers gereden door de politie in verband met de economische crisis.