Getest: BMW X6 M50D
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!
Mercedes-Benz komt dit jaar met een GLE Coupé , een concurrent voor de BMW X6. Laat daar nou net een nieuwe van zijn… Wij reden de X6 met de krachtigste dieselmotor ooit gebouwd door BMW, de M50D. De vraagt luidt natuurlijk: is BMW klaar voor de strijd tegen Mercedes-Benz?
Het is tijd om te gaan rijden met de nieuwste X6, uiteraard wel met genoeg vermogen maar wij wilden niet al te veel tanken. Tadaa, daar is ‘ie dan: de BMW X6 M50D. Een X6 met 381 pk, 740 Nm koppel wat resulteert in een sprinttijd van 0 tot 100 km/h in 5,3 seconden. De drie-liter dieselmotor die in deze auto ligt is niet onbekend, deze wordt ook gebruikt in de 35D en 40D modellen van BMW. Wel is deze motor helemaal aangepast met M-Motorsport genen, zo is deze zes-cilinder dieselmotor voorzien van drie turbo’s.
Exterieur
Sinds 2006 bouwt BMW de X6, de eerste variant kenden wij vooral als een hele brute machine met een zeer agressief uiterlijk. Dit was echt zo’n auto waar je of helemaal verliefd op werd, of je vond het helemaal niks. BMW heeft met deze nieuwe X6 het agressieve tintje een beetje achterwege gelaten, de aflopende daklijn loopt helemaal door tot achter waardoor de X6 niet meer zo’n asociaal grote en hoge kont heeft. Ook zijn de koplampen en achterlicht units wat smaller en strakker geworden. De X6 blijft een onderscheidend figuur hebben, maar dit is toch wel iets meer een allemansvriend geworden.
Interieur
Zoals we van BMW gewend zijn is het ook in deze nieuwe X6 weer als thuiskomen. Het ultra-strakke design van BMW met prachtig materiaalgebruik, ja daar kunnen veel fabrikanten nog wat van leren. Het interieur is ergonomisch en strak, snel gezegd: typisch BMW. Dat typisch BMW heeft ook een minpuntje, het interieur design van de X6 is niet anders als die van de X5 of een standaard 5-serie. BMW tekent heel erg een eigen gezicht, zo lijkt elk model van binnen weer op elkaar wat soms wat saai over kan komen. De passagiers op de achterbank zitten prima, maar de zitpositie is zeker niet royaal te noemen. De kofferruimte voldoet goed, maar ook daar is een X5 weer praktischer.
Motor
De M50D motor is voor ons niks nieuws, eerder reden wij al met de BMW X5 M50D maar dit blijft toch wel een bijzonder stukje techniek. Maar waarom werd er ook al weer gebruik gemaakt van drie turbo’s? Een fabrikant kan er voor kiezen om één grote turbo door te voeren, het resultaat is dan uiteraard meer vermogen. Het nadeel hier van is echter dat deze grote turbo een bepaalde massatraagheid kent; het duurt even voor dat deze op gang komt. BMW heeft er dus voor gekozen om drie turbo’s te plaatsen; twee kleine en één grote. De kleine turbo doet zijn werk tot 1500 toeren, de tweede turbo doet zijn werk tot aan 2700 toeren en vloer je het gaspedaal tot aan de grond dan schakelt er nog een turbo bij en dan accelereer je dus in 5,3 seconden naar de 100 km/h en let wel: dit is een 2.160 kg wegend dieseltje, hè! En dat alles op een volstrekt lineaire manier: die drie elkaar opvolgende turbo’s zorgen ervoor dat de versnelling gewoon maar doorgaat, zonder noemenswaardige hik of kik: verbijsterend.
Dynamisch
Om de rijdynamiek te boosten voorziet BMW de M-Performance-modellen van het Adaptive M-sportonderstel. Ons testmodel was ook nog eens voorzien van het optionele Dynamic-sportpakket dat actieve rolstangen combineert met de DPC-achtersper. De wegligging van deze SUV verbaasde mij echt, BMW neemt de woorden sportief en dynamisch dan ook zeer serieus. Bij het insturen in een bocht voel je nauwelijks body roll, overhellen doet de X6 bijna niet. In vergelijking tot de X5 die wij eerder reden heeft deze X6 daar nog minder last van. Dit komt door de aflopende daklijn van de X6, het zwaartepunt van de auto ligt een stuk lager! Dit klinkt allemaal erg positief en dat is het ook. Eén minpuntje: de besturing voelt erg licht aan, dit is prettig bij het inparkeren en het stadsgebruik maar ga je de grote weg op dan mis ik wel wat gevoel in de besturing. De besturing is wel in te stellen via verschillende sport-standen wat hem iets strakker maakt. Wat mij dan alleen irriteert is de sportmodus van de versnellingsbak, deze wordt tegelijkertijd ook ingesteld en wordt enigszins nerveus.
Is het een echte M?
De X6 M50D is een hele snelle SUV die wat bochtenwerk niet verafschuwt. Voor een diesel voelt het dan ook bijzonder maar de spanning die de legendarische atmosferische motoren van de E92 en de E60 hadden, die blijft achterwege. Dat is ook niet erg, want als daily is deze krachtpatser best prettig; 700 kilometer op een tank met een gemiddeld verbruik van 8 – 9,5 liter per 100 km. Het is een ware M Performance met M-motorsport genen maar meer ook niet.
Prijzen
De nieuwe X6 is te bestellen vanaf €86.000,-, dan heb je een X6 30D. De X6 M50D is te bestellen vanaf €118.000,- en plak je daar wat opties bij zit je zomaar op de €130.000,-. Best pittig voor een diesel maar voor degene die niet elke dag wilt tanken en niet met een schreeuwende achtcilinder door de straten hoeft te gaan is dit wellicht een perfect performance alternatief.
Met deze nieuwe X6 staat BMW weer stevig in zijn schoenen, al jaren lang hebben ze een voorsprong in dit segment en wederom hebben ze iets moois op de markt weten te brengen. Bij BMW hoeft men niet angstig te worden voor de aankomende concurrentie, ze zijn klaar voor de strijd tegen de nieuwe Mercedes-Benz GLE Coupé!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
| Bekijk hier onze vorige rijtest: Mercedes-Benz SL63 AMG 5.5 V8 Biturbo |