Getest: BMW X5 M50D
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Sinds 2000 heeft BMW meer dan 1,3 miljoen stuks van de X5 verkocht, de 3e generatie is inmiddels gelanceerd en wij reden hem! Wij reden de X5 met de krachtigste dieselmotor ooit gebouwd door BMW, de M50D. De vraagt luidt natuurlijk. Is de M-motorsport badge achterop deze auto terecht of niet…
Het is tijd om te gaan rijden met de nieuwste X5, uiteraard wel met genoeg vermogen maar wij wilden niet al te veel tanken. Tadaa, daar is die dan: de BMW X5 M50D. Een X5 met 381 pk, 740 Nm koppel wat resulteert in een sprint-tijd van 0 – 100 km/h in 5,3 seconden; en dat uit een dieselblok. De drie-liter dieselmotor die in deze auto ligt die kennen wij al, deze wordt gebruikt in de X5 35D, de 40D en nu ook in de M50D. Wel is deze motor helemaal aangepast met M-Motorsport genen, zo is deze zes-cilinder dieselmotor voorzien van 3 turbo’s. Best gek natuurlijk, wij kennen allemaal een bi-turbo maar tri-turbo? Nee, ik had er ook nog nooit van gehoord.
Een fabrikant kan er voor kiezen om een grote turbo door te voeren, het nadeel hier van is dat deze grote turbo een bepaalde massatraagheid kent; het duurt even voor dat deze op gang komt. BMW heeft er dus voor gekozen om 3 turbo’s te plaatsen; 2 kleine en 1 grote. De kleine turbo doet zijn werk tot 1500 toeren, de grote turbo doet zijn werk tot aan 2700 toeren en vloer je het gaspedaal tot aan de grond dan schakelt er nog een turbo bij en dan accelereer je dus in 5,3 seconden naar de 100 km/h en let wel: dit is een 2.156 kilo wegend dieseltje, hè! En dat alles op een volstrekt lineaire manier: die drie elkaar opvolgende turbo’s zorgen ervoor dat de versnelling gewoon maar doorgaat, zonder noemenswaardige hik of kik: verbijsterend.
Om de rijdynamiek te boosten voorziet BMW de M-Performance-modellen van het Adaptive M-sportonderstel. Ons testmodel was ook nog eens voorzien van het optionele Dynamic-sportpakket dat actieve rolstangen combineert met de DPC-achtersper. De wegligging van deze SUV verbaasde mij echt, BMW neemt de woorden sportief en dynamisch dan ook zeer serieus. Bij het insturen in een bocht voel je nauwelijks body-roll, overhellen doet de X5 bijna niet. In vergelijking tot zijn concurrenten brengt de BMW het hier wel erg goed vanaf, wat te danken is aan het strakke onderstel. Dit klinkt allemaal erg positief, dat is het ook. Een minpuntje: de besturing voelt erg licht aan, dit is prettig bij het inparkeren en het stadsgebruik maar ga je de grote weg op dan mis ik wel wat gevoel in de besturing. De besturing is wel in te stellen via verschillende sport-standen ( wat hem iets strakker maakt), wat mij dan alleen irriteert is de sportmodus van de versnellingsbak, deze wordt tegelijkertijd ook ingesteld en wordt enigszins nerveus.
Is het een echte M?
De X5 M50D is een hele snelle SUV die wat bochtenwerk niet verafschuwt. Voor een diesel voelt het dan ook bijzonder, maar de spanning die de legendarische atmosferische motoren van de E92 en de E60 hadden, die blijft achterwege. Dat is ook niet erg, want als daily is deze krachtpatser best prettig; 700 kilometer op een tank met een gemiddeld verbruik van 8 – 9,5 liter per 100 km. Het is een ware M Performance, met M-motorsport genen maar meer ook niet.
Prijs en conclusie
De nieuwe X5 is te bestellen vanaf 68.200 Euro, dan krijg je een X5 S-Drive25D. Dan moet je niet van wintersport houden, of gewoon met het vliegtuig gaan want een auto met dit gewicht en achterwielaandrijving tsja, lekker om de vrouw de boodschappen mee te laten doen en de kindertjes van school te halen zeggen we dan maar! (X-Drive is te bestellen voor 3400 Euro)
De X5 M50D is te bestellen vanaf 115.500 Euro, plak je daar wat opties bij zit je zomaar op de 130 – 140.000 Euro. Best pittig voor een diesel maar voor de gene die niet elke dag wilt tanken en niet met een schreeuwende achtcilinder door de straten hoeft te gaan is dit wellicht een perfect performance alternatief.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers