BMW wil een racewagen op waterstof bouwen, juist…
Waterstof is allesbehalve ‘cool’. Op feestjes chicks versieren met de pickup-line ‘Ik race met een waterstofaangedreven auto’ zit er volgens ons niet in. Maar BMW gelooft erin.
Want, wanneer je ‘racerij’ aan je auto verbind, wordt het automatisch cool is BMW van mening. Het gaat zelfs zover dat BMW met de waterstof-asfaltvreter een gooi wil doen naar de overwinning bij de 24 Uur van Le Mans. Over een doel gesproken! BMW zal de eerste grote naam uit autoland zijn die een waterstof-elektrische auto op de startgrid plant.
En waar een volledige elektrische wagen een batterijwissel zou vereisen tijdens zo’n lange race, met een waterstof LMP-wagen is dat niet nodig. En de emissie is zelfs nul komma nul nada. Heeft Greenpeace in ieder geval niets te klagen. BMW Motorsport-chefke Jens Marquardt geeft aan dat BMW al in het stadium is dat het in overleg is met de FIA en ACO om de fundering te leggen voor de entree van waterstof-elektrische auto’s in de 24 Uur van Le Mans.
Deze onthulling past feilloos in het toekomstideaal van BMW, waarbij er steeds meer ruimte komt voor de waterstof brandstofcel. BMW wil enkel en alleen de racerij in met waterstof wanneer er ook snel daarna een gerelateerd product op de markt kan worden gebracht. Dus er komt ‘iets’ aan voor de consumentenmarkt wat een combinatie van BMW en waterstof betreft. Wij vinden dat wel een goed idee, maar wij zijn wel van mening dat deze waterstof raket met platgedrukte i8-neus een splittertje extra op de neus mag krijgen, de wielen wat sportiever mogen en er een taartschep a la DTM-stijl op de, toch al sportieve, bips gemonteerd mag worden. Als we dan op een feestje een foto laten zien, wordt de kans ineens veel groter dat je ook daadwerkelijk een vrouw kunt versieren, denk je niet?