Getest: Akrapovič uitlaatsysteem voor de BMW M5 F90

Getest: Akrapovič uitlaatsysteem voor de BMW M5 F90

Op uitnodiging van Akrapovič mochten wij als eerste ter wereld hun nieuwste product testen: een volledig van titanium gefabriceerd uitlaatsysteem voor de allernieuwste BMW M5!

Ja, hoe vet is dat? Supervet! De nieuwe BMW M5 levert 600 pk uit de V8 Biturbo motor, die motor is beresterk maar klinkt zelfs met de optionele sportuitlaat redelijk getemd. Akrapovič heeft het antwoord op dit probleem want wát een geweldig systeem is dit zeg. Tijdens normaal gebruik rijd je vaak met uitlaatkleppen dicht en merk je niets van het donderende potentieel. Maar zet je de auto in de sport/sportplus stand dan gaan de uitlaatkleppen open en dan is het een en al geweld. De V8 brom klinkt een stuk zwaarder en bij het opschakelen klapt de uitlaat zoals je dat wilt in zo een auto. In bovenstaande video beginnen we met een lekkere flyby met de kleppen open. Vervolgens hebben we een ‘start up’ met de kleppen dicht en kun je daarna duidelijk het verschil horen wanneer de kleppen open worden gezet.

De uitlaat is boven dien 40% lichter dan de originele uitlaat en levert een vermogensstijging van 30 Nm aan koppel en een ongeveer 5 pk extra. De carbon sierstukken doen de kont van de M5 F90 nóg dikker ogen dus ik zie alleen maar voordelen! Zijn er dan ook nadelen aan zo’n systeem? Ach, niet direct een nadeel maar het kost natuurlijk wel wat; om en nabij de 8.000,-.

BMW M5 F90 Akrapovic

BMW M5 F90 Akrapovic

BMW M5 F90 Akrapovic

BMW M5 F90 Akrapovic

BMW M5 F90 Akrapovic

BMW M5 F90 Akrapovic

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.